Kiedy firma bankrutuje lub zostaje zlikwidowana, pozostawia po sobie ślad w postaci aktywów i pasywów. Ale to, co czasami może się okazać najcenniejszą z tych pozostałości są… marki. Marki, które firma posiadała lub stworzyła, a które mogą nadal realnie oddziaływać na konsumentów. Obejmować one zarówno nazwy domowe, jak i mniej znane znaki towarowe, ale wszystkie mają jakąś wartość. Pytanie brzmi, ile warte są zbankrutowane lub zlikwidowane marki?
No więc ile?
Określenie wartości marki w takich okolicznościach nie zawsze jest proste. Czynniki takie jak postrzeganie przez konsumentów, konkurencja na rynku i kwestie prawne mogą odgrywać rolę w określaniu jego wartości. W tym artykule przyjrzymy się różnym metodom oceny wartości upadłych lub likwidowanych marek i zagłębimy się w to, jakie czynniki wpływają na ich wycenę.
Jakie czynniki wpływają na wartość porzuconych marek?
Wartość porzuconych, zlikwidowanych lub „upadłych” marek to temat, który co jakiś czas wzbudza zainteresowanie zarówno marketerów, ale też i inwestorów. Sukces lub porażka brandu zależy od wielu czynników, które mogą głęboko wpłynąć na jej wartość rynkową. Niektóre z tych czynników obejmują rozpoznawalność nazwy lub loga, jakość produktu, konkurencję na rynku i postrzeganie przez konsumentów. Wreszcie bywa i tak, że istotnym czynnikiem pozostaje nostalgia.
Jednym z głównych czynników wpływających na wartość porzuconych marek jest poziom ich rozpoznawalności. Marki łatwe w identyfikacji z większym prawdopodobieństwem pozostaną cenne, ponieważ mają już ugruntowaną reputację wśród konsumentów. Jeśli jednak marka nadszarpnęła swoją reputację przez negatywny rozgłos lub złą jakość produktu w przeszłości, może nie być w stanie odzyskać utraconej wartości.
Przykład evergreenu wśród dawnych marek
Ciekawym przykładem jest od lat marka Commodore. Chociaż producent tych kultowych komputerów dawno już upadł, sama marka pozostaje w pamięci wielu fanów starych gier, dla których jest ona po prostu żywym wspomnieniem dzieciństwa. Stąd też nadal dobrze się mają firmy, które co jakiś wypuszczają na rynek gadżety związane z komputerami ośmiobitowymi, czy emulacjami starych gier, pierwotnie tworzonych na komputer C64.
Powrót marki Frugo
Innym dobrym przykładem może być marka Frugo, która nawiasem mówiąc została jakiś czas temu wskrzeszona. Po dłuższej nieobecności powróciła na rynek, bazując na sentymencie i wspomnieniach dziwnych, zwariowanych spotów reklamowych. Ten niegdyś kultowy polski napój został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w roku 1996 i szybko stał się popularny dzięki unikalnemu połączeniu owocowych smaków i żywych kolorów.
Po latach marka Frugo wróciła. Jednak choć przez pewien czas osoby pamiętające jej wcześniejszą bytność na rynku dużo o tym mówiły, wydaje się, ze obecny właściciel brandu nie wykorzystał potencjału, który dostał do dyspozycji.
Inwestowanie w zlikwidowane marki: szanse i ryzyko związane z odzyskiwaniem wartości
Inwestowanie w zlikwidowane marki może być lukratywną okazją, jeśli tylko ma się pomysł, co z brandem zrobić. Dlatego też osoby zastanawiające się nad tym, jak inwestować w brandy, powinny mieć z góry określony i dobrze przemyślany plan działania. Czasami może być to świetna okazja do tego, by odpowiednie działania marketingowe zapoczątkowały wręcz viralowe reakcje osób, które dany brand pamiętają i mają z nim dobre skojarzenia. Trzeba jednak pamiętać o tym, ze reklama sama się nie podtrzyma i bazowanie wyłącznie na nazwie nie wystarczy.
Dodaj komentarz