Nazwa marki w sporcie motorowym ma kolosalne znaczenie. Aby nazwa każdego z zespołów startujących w Formule F1 mogła być stosowana, potrzebna jest zgoda aż 18 z 26 członków Komisji Formuły 1. W skład takiej komisji wchodzą między innymi teamy, przedstawiciele sponsorów, producenci jednostek napędowych oraz właściciele torów F1. Jak widać są to bardzo różne grupy interesów. Chodzi o wielkie pieniądze, stąd takie procedury i konieczności uzgodnień.

Strategie zmiany nazwy

Jako, że zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), lista zespołów i kierowców na kolejny musi zostać zamknięta do 30 listopada, przez kilka ostatnich tygodni trwały gorączkowe negocjacje. Ostatnio wyrażono zgody, i zmiana nazwy nastąpi aż w trzech ekipach: Lotus Renault Grand Prix, Team Lotus oraz Virgin Marussia Racing. Jednym z powodów zmian nazwy, był trwający od roku konflikt pomiędzy właścicielami Lotus Renault GP a Team Lotus. Chodziło oczywiście o prawo do nazwy i możliwości stosowania marki LOTUS. Występowanie dwóch zespołów prawie pod jedną nazwą było niezrozumiałe i budzące spore kontrowersje.

W nowym sezonie zespół Roberta Kubicy jako jedyny będzie używał nazwy LOTUS. Dawny Lotus Team zmieni nazwę na Caterham. Marka ta znana jest z produkcji lekkich samochodów sportowych. Właścicielem tej marki, jak i zespołu Lotus Team jest Tony Fernandes. W ten sposób będzie on promował w Formule 1 nazwę swoich aut sportowych. Podobnie jest w wypadku trzeciej zmiany. Dotyczy ona teamu znanego wcześniej i startującego w rajdach F1 pod nazwą Virgin. Rosyjska firma Marussia Motors, producent samochodów sportowych, została udziałowcem teamu. W przyszłym sezonie zobaczymy team pod nowa nazwą: Marussia Virgin-Cosworth. Zespół rajdowy Virgin został utworzony w roku w Wielkiej Brytanii i używał nazwy marek multimilionera Richarda Bransona. Jednak od roku 2010 roku bolidy zespołu nie zdobyły ani jednego punktu (podobnie było z marką Lotus Team). Widać inwestycja bez sukcesów sportowych, nie jest już tak dla marki Vergin wartościowa, i ogranicza ona swoje wydatki w tym obszarze. Marussia, ma natomiast interes w lansowaniu rosyjskiej marki samochodów sportowych. Nowa nazwa, jako pierwszego członu, używa nazwy rosyjskich samochodów sportowych. Można z tego wnioskować, że rosyjska firma została większościowym udziałowcem w zespole.