Zmiana nazwy uznanej marki jest traktowana jako ryzykowne przedsięwzięcie marketingowe. Tymczasem sa przykłady, które pokazują, że  zmiana nazwy modelu wyszła producentowi na dobre. Focus pojawił się w ofercie Forda w drugiej połowie lat 90. Model o tej nazwie zastąpił Escorta – niezły, ale odstający od ofert konkurencyjnych model Forda. Zmiana nazwy była jednym z elementów nowej strategii Forda. W wypadku Toytoy Carina, Avensis zastępowała uznany i renomowany model. W obu wypadkach firmy odniosły sukces rynkowy.

Zmiana nazwy marki Forda

Focus i Escort to auta z klasy kompakt. Na rynku europejskim głównymi konkurentami Forda były i są Opel Astrą i Volkswagen Golfem. Zmiana nazwy była wynikiem zastosowania nowatorskich rozwiązań w Focusie. Z założenia chciano zerwać z poprzednikiem pod każdym względem. Ford chciał stworzyć nowy koncept auta. Zmiana nazwy była elementem tego procesu. Focus zaskakiwał pod każdym względem. Było to auto o nietuzinkowym wyglądzie. Auto oferowano w wielu opcjach silnikowych i wyposażenia. Zmiana nazwy oddawała nową wizję marki.

Nazwa Escort używana była od lat 60. Ford Escort to samochód osobowy z segmentu C. Model był produkowany od 1967 do 2000 roku w Europie. W Ameryce Północnej Ford Escort oferowany był w latach 1981-2003. Auto sprzedawano w kilku wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy liftback i kombi, 2- lub 4-drzwiowy sedan, kabriolet, a także jako furgon i pick-up. Pomimo wielu sukcesów, model na tyle się zestarzał, że kontynuowanie jego tradycji uznano za szkodliwe dla rozwoju marki. Nastąpiła zmiana konceptu techniczego auta i zmiana nazwy modelu oferowanego do tego egmentu.

Ford Escort miał też swojego poprzednika. Był to Ford Anglia, który został zastąpiony w brytyjskim oddziale Forda przez Escorta. Zmiana nazwy miała miejsce w 1967 roku. Model produkowany był jednocześnie w zakładach w Niemczech i Anglii. W 1971 roku wprowadzono także do sprzedaży wersję Escort Mexico. Propozycje takiej nazwy przyjęto po zwycięstwie Escorta w rajdzie „London to Mexico Rally” w 1970 roku. W 1995 roku Ford zrezygnował także ze sprzedaży modelu o nazwie Orion – model ten podłączono pod markę Escort. Ciekawostką jest także fakt, że Escort z silnikami 1,3 l i 1,6 16V montowany był w zakładach Forda w Polsce, w podwarszawskim Płońsku.

Ford Focus to następca Forda Escorta – auto sprzedawane na większości rynków świata. Ford wprowadził strategię zawężania liczby marek i oferowania ich na całym świecie. Po opracowaniu nowego modelu nastąpiła zmiana nazwy modelu z Escort na Focus i produkcję tego samochodu rozpoczęto w 1998 w Europie, w roku 2000 w USA.

Zmiana nazwy Focus.

Nazwa Focus została zaadoptowana z koncepcyjnego modelu o nazwie Ghia. Focus poza nazwą, wyróżniał się od konkurentów wyszukanym, w pełni niezależnym i wielopunktowym zawieszeniem z płaskim wahaczem. Dzięki temu auto uzyskało przełomową stylizacją nadwozia. Dla niej także stworzono markę i specjalną nazwę – New Edge Design. Zawieszenie to stało się wyróżnikiem marki i pozwoliło na jej masowe wylansowanie. Konstrukcja Focusa okazała się wielkim skokiem jakościowym, co pomogło marce stać się także ogólnoświatowym hitem sprzedaży. Dowodzi to tezie, że przełomowe rozwiązania powinny mieć nadawane nowe nazwy dla marki. Tradycja nie zawsze pomaga w osiąganiu tak spektakularnych sukcesów. Nowe marki oparte o nowe rozwiązania i wyróżniki wymagają nowej nazwy. Zmiana nazwy wspiera nową strategię firmy lub marki produktów.

Zmiana nazwy modelu

Zmiana nazwy modelu

Zmiana nazwy modelu auta ze stajni Toyota.

Carina to model auta osobowego marki Toyota. Nazwa modelu wywodzi się od gwiazdozbioru Carina. Gwiazdozbiór Kil (po łacinie Carina) to jeden z gwiazdozbiorów nieba południowego. W gwiazdozbiorze tym leży druga co do jasności po Syriuszu gwiazda na niebie – Kanopus. Zmiana nazwy na Avensis miała miejsce roku 1997.

Model Carina był na początku produkowany także jako czterodrzwiowa Celica. Z biegiem czasu Celica stała się modelem Toyoty o bardziej sportowym nadwoziu, wnętrzu i wyposażeniu. Następcą Cariny na rynku europejskim była Toyota Avensis, a na rynku japońskim Toyota Allion. Anegdota o zmianie nazwy mówi, że zmiana nazwy Cariny uważanej za najbardziej niezawodny samochód na świecie na Avensis, wiąże się z tym, że o Carinie nie można było powiedzieć już nic lepszego. A Avensis to po prostu lepsza Toyota Carina. Zmiana nazwy miała więc podłoże marketingowe.

Pierwsza generacja Toyoty Cariny produkowana była od roku 1970. Auto można było kupić jako 3-drzwiowego hatchbacka, 4-drzwiowego sedana lub 5-drzwiowe kombi. Cariny zdobyła statut jednego z najbardziej niezawodnych samochodów świata. Carina E, ostatni model sprzedawany pod tą nazwą, był produkowany w brytyjskich zakładach Toyoty mieszczących się w Derbyshire. Zmiana nazwy nie zmieniła miejsca produkcji Toyoty. Charakterystyczna dla tego modelu była bardzo opływowa sylwetka. Aerodynamiczne kształty i spokojna linia nadwozia sprawiały, iż Carina E starzała się wizerunkowo bardzo wolno. Toyota Carina E to niezwykle solidne i niezawodne auta. Po Polsce jeszcze jeżdżą egzemplarze o przebiegu ponad 300 tys. km, które nie wymagały napraw. Serwis polegał na wymianie oleju, filtrów, pasków rozrządu i klocków hamulcowych. Zaletami tego modelu były: niezawodność, staranne wykonanie wszystkich podzespołów, bardzo funkcjonalne wnętrze, niskie zużycie paliwa, dobre prowadzenie na zakrętach oraz łatwa sprzedaż na rynku aut używanych.

Avensis – zmiana nazwy

Toyota Avensis to samochód produkowany przez w Derbyshire w Wielkiej Brytanii. Model jest produkowany od roku 1998 i jest następcą auta Carina E. Zmiana nazwy była naturalnym elementem rozwoju modelu. Często podaje taką oto etymologię nazwy Avensis: nazwa wywodzi się podobno od francuskiego czasownika avancer. Słowo to oznacza przyspieszać, wyprzedzać, iść do przodu, czyli po prostu avansować. Pierwsza generacja Toyoty Avensis została przedstawiona w 1997. Model w wersji kombi sprzedawany był w Japonii pod nazwą Caldina. Pod nazwą Caldina eksportowany był także do azjatyckiej części Rosji i Ameryki Południowej. Dziś Toyota Caldina to zupełnie inny model i nie ma on nic wspólnego z Toyotą Avensis. Zmiana nazwy modelu na japoński rynek wynika z czynników kulturowych. Nazewnictwo i portfolio produktów na tym rynku jest inne od pozostałych rynków.

Etymologia nazwy Avensis: nazwa wywodzi się podobno od francuskiego czasownika avancer. Słowo to oznacza przyspieszać, wyprzedzać, iść do przodu, czyli po prostu avansować.

W modelu Avensis, Toyota wdrożyła jeden z najdokładniejszych procesów testowania używanych na rynku motoryzacyjnym. Avensis jest testowana pod kątem zachowania w ekstremalnych warunkach pogodowych i na każdym rodzaju nawierzchni. Zmiana nazwy Carina na Avensis nie miała wpływu na wizerunek nowego modelu. Nowa nazwa jest może nawet bardziej dynamiczna i motoryzacyjna.

Zmiana nazwy jest często dość ryzykowna. W wypadku dobrych produktów, znaczenie nazwy produktu schodzi na plan dalszy. Reputacja i renoma dostawcy gwarantują jakość produktu. Nowe modele, lub kolejne wersje modeli lub też modele zastępujące produkty już zestarzałe mogą przyjmować zupełnie nowe nazwy. Jeżeli firma ma jasny koncept wyróżnienia produktu, jego nazwa może być tworzona od nowa w celu odświeżenia wizerunku całego portfolio firmy jak i wizerunku samego modelu.