Przychody Inditex’u, notowaniej na giełdzie hiszpańskiej spółki, za rok 2010 wzrosły do 12,527 millionów euro. Przychód był większy o 32% w stosunku do roku poprzedniego. Zarząd zaproponował wypłatę dywidendy w wysokości 1,6 euro na akacji. Liczba pracowników przekroczyła 100 000. W roku 2010 zatrudniono 7 837 nowych pracowników. Kim jest Inditex? W 77 krajach posiada ponad 5000 sklepów. Ostatnio otworzono prawie 500 nowych. Grupa jest właścicielem następujących marek: Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho i Uterqüe. No i oczywiście Zary. Z ciekawostek warto nadmienić, że e-sklepy działają już w 16 państwach, w najbliższym czasie uruchomione zostaną także w USA i Japonii.

Zara rośnie w Azji, ale nie tylko. Mimo kryzysu gospodarczego i wysokiego bezrobocia Zara zdołała zwiększyć udział w rynku także w rodzimej Hiszpanii. Pierwszy sklep Zary powstał w na półwyspie iberyjskim w roku 1975, dziś sieć obejmuje tysiące punktów na wszystkich kontynentach.

Inditex to prawdopodobnie największa na świecie sieć sklepów odzieżowych. W dużej mierze jest to efekt otwierania nowych sklepów w takich krajach, jak Chiny czy Indie. W 2010 r. sprzedaż w Azji przyniosła 15% przychodów, podczas gdy rok wcześniej było to 12%. Koncern inwestuje w Azji i przynosi to znaczące zyski.

Inditex jest typowym przykładem firmy, która urosła dzięki mądremu inwestowaniu w marki i z wielkim rozmachem realizowanej strategii ekspansji międzynarodowej. Kluczem do sukcesu było budowanie i zarządzanie portfoliem marek. Monolityczna architektura portfela marek jest centralnie zarządzana i kontrolowana. Wartość firmy rośnie proporcjonalnie do wartości marek, które koncern Inditex posiada w swoim portfolio.

Jan Astner