Projektowanie logo firmy to trudna sztuka, szczególnie jeśli myślimy w kategoriach efektywnego narzędzia marketingowego. Nie chodzi bowiem o projekt ładnego znaku graficznego, a o kreowanie unikalnego wizerunku rynkowego firmy. Logo firmy to strategiczny element identyfikacji wizualnej firmy.

Logo firmy i nazwa – symbolika firmy

Logo firmy wspólnie z nazwą marketingową tworzą bazowe elementy identyfikacji. Każda firma stosuje nazwę marketingową i logo firmy. Celem jest opracowanie jak najlepszych, jak najbardziej unikalnych i wyróżniających symboli firmowych.  Symbole pełnią funkcje herbów, służą identyfikacji i rozróżnieniu firm. Są odwzorowaniem aspiracji firmy i jej pozycji na rynku oraz nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Znaczenie logo firmy i elementów identyfikacji wizualnej w strukturze majątku firm najlepiej obrazuje fakt, iż ceny największych i najbardziej uznanych marek niejednokrotnie aż w dziewięćdziesięciu procentach tworzone są przez wartość marki, której podstawowym budulcem jest właśnie symbolika firmy – nazwa i logo firmy. Prawidłowo zaprojektowane logo firmy powinno uwzględniać takie aspekty jak:

  • Prezentację profilu i zakres działania firmy,
  • Pozycję rynkową,
  • Unikalne wyróżnienie marki.

Inny charakter logo firmy zarezerwowany jest dla banków, inny dla zakładów produkcyjnych, a jeszcze innym powinna posługiwać się firma usługowa. Logo firmy posiada wiele cech graficznych i elementów tworzących jego formę plastyczną. Logo firmy jest wzorcowym elementem komunikacji firmy i tworzy informację czym jest firma i jakie zajmuje miejsce na rynku. Funkcją podstawową logo firmy jest także wyróżnienie danego przedsiębiorstwa wśród innych o tym samym profilu działalności oraz umożliwienie jej efektywnego dialogu z szeroko rozumianym otoczeniem. Od jakości unikalności logo firmy zależy świadomość, wizerunek marki i znajomość oferty.

Pierwszym warunkiem koniecznym w stosowaniu logo firmy jest spójność w jego stosowaniu. Następnym jest wymóg, aby wszystkie elementy logo firmy podporządkowane były określonemu i zaprogramowanemu obrazowi wzorcowej idei wizerunku. Indywidualność i unikalność zastosowanego rozwiązania to ostatni warunek. Ostatni ale konieczny w kształtowaniu identyfikacji wizualnej i graficznej firmy.

Zasady konstruowania i stosowania symboli i logo firmy

Po pierwsze bardzo ważne są atrybuty firmy i ich wyeksponowanie. Każda firma posiada cechy, które ją w sposób pozytywny wyróżniają i to one powinny być prezentowane. Do tego celu może służyć logo firmy. Znaczenie poszczególnych części składowych symbolu firmowego też jest różne. Regułą jest, aby nacisk położyć na te, które stanowią o najważniejszych i najbardziej indywidualizujących elementach. Może to być kolor, uzupełniające elementy graficzne, znaczenie nazwy czy wreszcie znak graficzny. Następną kluczową cechą gwarantującą sukces logo firmy jest jego spójność z formami działania i prezentacji firmy. Źle zaprojektowany znak graficzny, sztywny w formie i niedopasowany do podstawowych form użytkowych oraz materiałów aplikacyjnych symbol utrudni wszystkim poprawną prezentację firmy. Może tracić czytelność przy pomniejszaniu, zmieniać kolor w zależności od technologii, przy wielobarwnym rozwiązaniu podwyższać koszty reprodukcji. Może zdarzyć się, że wielu z elementów nie będzie można oznakować przy pomocy logo firmy ze względu na jego kształt i relacje między elementami składowymi.

Gdzie w tym wszystkim jest miejsce dla logo firmy? Otóż symbol firmowy jest jednym z narzędzi komunikacji, bezpośrednio związanym ze strategią marketingową. I taka właśnie jest kolejność – najpierw określa się wizję marki i sposób jej działania na rynku, potem dobiera instrumenty. W zależności od tego, z kim będzie firma konkurować, czym ma się odznaczać, wyróżniać, w jaki sposób rozwijać – w ten sposób dobiera się logo.

Jednoznaczność komunikatów prezentowanych przez logo firmy i ich zgodność z ideą i celami firmy podnosi znaczenie i wpływ symboliki na skuteczność marketingu. Dotyczy to budowania wizerunku marki. Od wizerunku zależy odbiór marki i percepcja jej oferty. Logo firmy nie jest dane raz na zawsze. Gdy firma przechodzi różne przeobrażenia, łączy się czy dzieli, zmienia profil działalności czy rynek, logo firmy powinno to odzwierciedlać.

Jan Astner