Według raportów Millward Brown, Interbrand i BrandFinance najcenniejszą marka piwa na świecie jest Budweiser. Choć wycena marki z każdym razem jest inna, Budwieser wygrał we wszystkich trzech rankingach.

Wycena marki piwa. Które marki liczą się na świecie?

Milaward Brawn stworzył specjalny ranking wyłącznie ze światowymi markami piwa. Najsilniejsze marki to te, które działają ponadregionalnie lub wręcz globalnie. Wartość marki zależna jest od wielkość rynku działania. Wycena marki dla różnych rankingów jest różna. Wynika to z różnych metod szacowania wartości marki. Każda z firm ma swój własny model.

1 Budweiser – wycena marki 8,8 mld $

2 Bud Light – wycena marki 7,1 mld $

3 Heineken – wycena marki 6,5 mld $

4 Corona – wycena marki 5,4 mld $

5 Skol – wycena marki 4,5 mld $

6 Stella Artois – wycena marki 4,5 mld $

7 Guinness – wycena marki 3,4 mld $

8 Miller Lite – wycena marki 2,5 mld $

9 Brahma – wycena marki 1,9 mld $

10 Beck’s – wycena marki 1,9 mld $

Wycena marki w rankingu BrandFinance.

W rankingu BrandFinance w pierwszej 500 najwyżej wycenianych marek świata pojawiają się trzy marki piwa. Liderem jest amerykański Budwieser. Na drugim miejscu jest holenderski Heineken, ale trzecie miejsce zajmuje japońska marka Asahi. Wartość marki Budweiser wynosi 5.6 mld dolarów i daje marce dopiero 170 miejsce w rankingu najwartościowszych marek świata. Marka Heineken uplasowała się na 276 miejscu z wyceną marki 3.8 mld dolarów. 354 miejsce w rankingu zajęła marka Asahi, dla której wycena marki wynosi 3.2 mld dolarów.

Wartości marek w rankingu Interbrand.

W rankingu Interbrand w pierwszej setce najdroższych marek świata Budwieser zajmuje miejsce 29 i jest wyceniany na 12,2 mld dolarów, 86 miejsce zajmuje meksykańska marka Corona, której wycena marki to 3,9 mld dolarów, Heineken to pozycja 93 a wycena marki to 3,8 mld dolarów.

Wycena marki - rankingi

Wycena marki - rankingi

W wypadku marek produktów szybkorotujących i kierowanych do konsumentów marka ma szczególne znaczenie. Wartość marki stanowi większą część wartości całego przedsiębiorstwa. Dlatego wartości marki mają nie tylko znaczenie prestiżowe, ale są elementem badania kondycji marki, jej rynkowego wyróżnienia i efektywności strategii rynkowej. Wycena marki ma niebagatelne znaczenie w transakcjach zakupy / sprzedaży firm. Wśród marek piwa istnieją takie, które są przedmiotem licencjonowania. Wartość marki ma wtedy wpływ na wysokość opłat licencyjnych.

Wycena marki piwa. Ranking najcenniejszych marek piwa na świecie.

Wycena marki piwa. Ranking najcenniejszych marek piwa na świecie.



Dane pokazują, że liczby nie zawsze mówią obiektywną prawdę. Wyceny w zależności od kontekstu, mogą być znacząco różne. W zależności od metody otrzymamy różne wyniki. Dlatego, dla porządku należy używać określenia „szacowanie wartości marki”. Jedyna pewna wycena to wartość transakcji przeniesienia praw własności do marki. Sama wartość transakcji na prawach do marki, może także znacząco się różnić. Zakup samych praw do marki i zakup praw do marki wraz z przedsiębiorstwem mogą być bardzo rozbieżne.

Jako podsumowanie warto podkreślić, że wartość marki jest umowna. Można zarządzać nie tylko budowaniem marki, ale także i procesem jest sprzedaży. Każda firma na drodze swojego rozwoju staje przed dylematem: czy ważniejsze jest dla niej bezpieczne i regularne zarabianie pieniędzy, czy sprzedanie w pewnym momencie całego przedsiębiorstwa lub jego części z maksymalnym zyskiem. Do realizacji jednego i drugiego celu może przyczynić się marka, która nie tylko wpływa na efektywność działania ale i buduje wartość przedsiębiorstwa. Z tego powodu należy zintegrować strategię zarządzania marką ze strategią biznesową firmy i strategia rozwoju rynkowego.

Przeprowadzane okresowo ocena i wycena marek zapewnia firmie informację o tym, w jaki sposób przebiega rozwijanie elementów własności intelektualnej. Dzięki temu firma ma wiedzę, które z nich zyskują na wartości, a które tracą, które z nich nadają się do dalszego rozwijania, a których można się pozbyć – np. sprzedać. Ocena wskazuje, które aspekty marek wziąć pod uwagę przy wycenie. Oba procesy są komplementarne i wspólnie dają pełną informację na temat wartości marki lub portfela marek w firmie.

 

Ocena rynkowa i wycena marki mogą być również wskazówkami dla inwestorów. Taką kompleksową wiedzę o markach zawierają raporty po wycenie marki. Analizy przeprowadzane corocznie prócz wartości marki wyrażonej w dolarach, mogą podawać również informacje uzupełniające: jakie są źródła sukcesów marek, jakie błędy popełniono przy zarządzaniu nimi, gdzie szukać możliwości rozwoju.