Jak podawały media, jeden z najbardziej uznanych na świecie domów mody zmienił właściciela. Marka Valentino została nabyta przez katarskiego inwestora. Zakup jest wiązany ze spółką Qatar Investment Authority. W rękach katarczyków jest już luksusowy londyński dom mody Harrods.

Wizerunek domu mody. Marka Valentino.

Założycielem marki był Valentino Garavani. Marka powstała w Rzymie w roku 1959. Valentino Garavani to legenda włoskiej mody. Pierwszy raz kreacje Valentino ujrzały światło reflektorów w 1962 roku. Miało to miejsce we Florencji, która uznawana była za jedno z głównych centrów i stolic światowej mody. Po pokazie w Pałacu Pitti Valentino został okrzyknięty rewelacją. Początkowo pracował z ojcem. Następnie przy pomocy i współpracy Giancarlo Giammetti’ego powstało gigantyczne imperium mody. Marka Valentino był kochana przez hollywoodzkie gwiazdy. Do klientek należały: Elizabeth Taylor, Gwyneth Paltrow, Emma Watson, Soffi Loren, Florence Welch oraz Keira Knightley. W sukniach jego autorstwa, Oscary odbierały między innymi: Julia Roberts, Cate Blanchett i Jane Fonda.

Marka Valentino zbudowała sobie pozycję luksusowego dostawcy mody. Rozwinięta przez partnerów firma posiadała kilka dużych fabryk odzieżowych oraz działa w 50 krajach świata. Podobnie jak w wypadku innych marek modowych, gdy założyciel odsunął się od projektowania i zarządzania marką, nazwę uproszczono i pozostawiono tylko imię słynnego projektanta. W konsekwencji marka Valentino kilkukrotnie zmieniała właścicieli.

W 1998 r. Giancarlo i Valentino sprzedali firmę i markę za prawie 300 mln$ kompanii HDP. Inwestorem był jeden z akcjonariuszy Fiata – Gianni Agnelli. To nie koniec zmian własności marki Valentino. W 2002 r. HDP odsprzedała markę Valentino mediolańskiej firmie Marzotto, gigantowi branży tekstylnej. Niestety suma już wtedy była niższa i wynosiła jednie 210 mln$. Stefano Sassi, obecny prezes Valentino Fashion Group, nie potwierdził kwoty za jaką katarski inwestor nabył niedawno włoską markę modową.

Znakiem rozpoznawczym marki była czerwień. Doszło do tego, że głęboki odcień czerwieni nazwano na cześć projektanta Rosso Valentino. Elegancka czerwona sukienka stała się symbolem wizji mody Valentino. Valentino, pomimo zamiłowania do luksusowych materiałów, jako jeden z niewielu projektantów, masowo stosował sztuczne futra. Lansował się jako najzagorzalszy przeciwnik zabijania zwierząt dla mody.

 
 
 
 
 
 
 

Rebranding. Marka Valentino.

Rebranding. Marka Valentino.

 

Marka Valentino zmienia wizerunek

Marka Valentino ostatnie lata miała niezwykle trudne. Dlatego próbowano wizerunek marki odmłodzić i unowocześnić. Duet projektancki Maria Grazia Chiuri i Pier Paolo Piccioli, miał za zadanie przeprowadzić zmianę kolekcji Valentino. Marka miała być repozycjonowana, bardziej rynkowa i konkurencyjna. Nie miała jednak zatracić swojej elegancji i nastroju pożądania. Zmiany miały się objawić nową formą komunikacji reklamowej oraz zmianami w kolekcji. Wcześniej dom mody i marka Valentino miały klasyczny, elegancki wizerunek. Wizerunek ten podkreślały czerwone suknie – znak rozpoznawczy marki Valentino – pojawiające się w każdej nowej kolekcji Valentino Garavaniego. Kryzys doprowadził do zmian na rynku. Nowe reguły gry wymusiły na marce dostosowanie się do wymagań bardziej masowej klienteli. Stąd między innymi współpraca z amerykańską marką GAP. Zmiany chyba jednak marce nie pomogły, skoro marka Valentino po raz kolejny zmienił właściciela.