Słynna kurtka Michaela Jacksona, znana z teledysku „Thriller” została sprzedana. Eksperci szacowali jej wartość na cenę 200-400 tysięcy dolarów, tymczasem poszła pod młotek aż za 1,8 miliona dolarów. Podczas dwudniowej aukcji Music Icons Exhibition w Julien’s Auction Gallery wygrał handlarz złotem Milton Verret z Austin w Teksasie. Chętnych na zakup kurtki było wielu, jednak oferta Verret’a okazała się najwyższa.

Kurtka, która była przedmiotem aukcji, to czerwono – czarny strój z teledysku Thriler . Wykonane zostały dwie takie kurtki. Druga, bardziej zniszczona jest w dalszym ciągu w posiadaniu spadkobierców piosenkarza. Kurtkę zaprojektowała Deborah Landis, żona John’a Landis’a – reżysera teledysku Thriller.

Kurtka została podarowana długoletnim współpracownikom Michaela Jacksona – Dennis Tompkins and Michael’owi Bush. Od wewnątrz została podpisana własnoręczną dedykacją muzyka: „To Bush and Dennis, All My Love, Michael Jackson”. Dodatkowo na rękawach ma sygnaturę: „Love Michael Jackson.”

Na aukcji wystawiane były także pamiątki po innych znanych artystach. Można było nabyć przedmioty związana z takimi artystami jak Justin Bieber, Lady Gaga, Steven Tyler, Elvis Presley, the Beatles, Kurt Cobain, Madonna. Wszystkich ich możemy znaleźć na liście magazyny Forbes, jako najbardziej wpływowych cele brytów. W sumie na czerwcowej aukcji licytowano ponad 600 pamiątek. Między innymi kurtkę sceniczna Brusa Springsteen’a z turne Born to Tun, jaguara Franka Sinatry, rękopisy tekstów Johny Cash’a, naszyjnik Elvia Presleya, połamaną gitarę gitarzysty Nirvany – Kurta Cobain’a.

Kultowa kurtka jest często podrabiana i sprzedawana. Wzorowane na niej kurtki sprzedawane są na stronie ebay po 85-125 dol. Wątpliwe, aby producenci i sprzedawcy mieli licencję na kopiowanie wzoru. W Stanach Zjednoczonych prawa autorskie traktowane są jak prawa patentowe. Znaczy to, że po zarejestrowaniu dzieła, autor może je chronić i egzekwować podrabianie lub dochodzić odszkodowań za bezprawne wykorzystywanie.

W kolekcji Milton Verre’a znajduje sie jeszcze inna kurtka piosenkarza oraz gitara sygnowana przez członków zespołu U2. Verret nie zamierza chować kurtki do szafy ani w niej paradować. Nowy właściciel kurtki planuje pokazywać ją w szpitalu dziecięcym w rodzinnym Austin. Następnie chce wystawiać ją w szpitalach dziecięcych na całym świecie. Planuje w ten sposób prowadzić akcje charytatywne oraz zbiórki pieniędzy na leczenie dzieci. Widać planuje pozyskać w ten sposób więcej środków niż 1,8 mln dol., które za kurtkę zapłacił. Część pieniędzy z aukcji ma trafić na utrzymanie rezerwatu Smabala, skąd pochodzą dwa tygrysy Jacksona, Thriler an Sabu.

Cała historia świadczy o geniuszu marketingowców artysty. Doskonały utwór, przełomowy teledysk, zestaw gadżetów powiązanych z popularną piosenką i clipem. Wszystko to jeden wielki, silnie ze sobą powiązany wizerunkowo system identyfikacji i prezentacji. Spójny projekt, który się nie tylko łatwo się lansował ale i doskonale sprzedawał. Taniec i ubiór pamiętamy do dziś. Przykład ten pokazuje jak projektowanie i kształtowanie identyfikacji i elementów prezentacji może być skuteczne. Na skalę masową takie działania, choć w innym kontekście, prowadzi firma Apple. Jej wzornictwo jest tak charakterystyczne, że rozpoznajemy produkty koncernu z daleka, nawet jeżeli jeszcze nie widzimy logo z nadgryzionym jabłuszkiem. Mechanizm jest ten sam – zbudowanie wyróżnienia i prostej, opartej na kilku elementach indywidualności. To strategia liderów. W opozycji do niej jest strategia słabych firm, których działania to próby upodobnienia się i podrabiania uznanych liderów. Pierwsza wpływa na budowanie wartości firmy (Apple jest wart ponad 300 mld dol.), druga na krótko terminowe zyski. I to tylko pod warunkiem, że podrabiany nie zareaguje i nie wyegzekwuje swoich praw.