Najdroższą firmą na świecie jest amerykański ExxonMobil. Liderem jest po raz kolejny. Firma ExxonMobil jest warta 417,17 mld dol. Drugie miejsce listy najwartościowszych firm na świecie dzierży przedsiębiorstwo z …Chin. PetroChina wyceniana jest na 326,2 mld dol. To blisko 40% mniej od najdroższej firmy na świecie. Na najniższym miejscu podium jest Apple. Firma warta jest już 321,1 mld dol. Twórca produktów z „i” na początku nazwy, awansował z pozycji piątej. Ciekawostką jest to, że firma która uchodziła za lidera produkcji telefonów komórkowych – Nokia, konkurent Apple w asortymencie telefonicznym, warta jest około 10 razy mniej.

wartośc marki a wielkość firmy

wartośc marki a wielkość firmy

Kolejne miejsca w rankingu zajęły: Industrial&Commercial Bank of China (ponownie Chiny), brazylijski Petrobras, australijsko brytyjski koncern wydobywczy BHP Billiton, China Construction Bank (trzecia firma z China w pierwszej dziesiątce), Shell, Chevron i dopiero na dziesiątym miejscu Microsoft. Koncern Billa Getes’a stracił najwięcej pozycji w rankingu wśród firm z czołówki. Rok wcześniej był na obecnym miejscu firmy Apple.

W pierwszej dwudziestce najwięcej podrożał Gazprom (awans z 33 miejsca na 15). Rosyjski koncern wart jest 190,8 mld dol.
Najwięcej zarobił w zeszłym roku rosyjski Gazprom. Zajmuje on 15 miejsce w rankingu, awansował z 33, a jego roczny zysk to 31,7 mld dol. Lider wśród najwiekszych na liście największych, Exxon, zarobił na czysto „tylko” 30,5 mld dol. Gazprom wart jest 190,8 mld dol. Mamy także i nasz polski akcent. Trzecie miejsce, tyle że od końca 500 zajął PKO BP. Wart jest tyle co 2/3 zysku lidera – 19,24 mld.dol.

wartość marki

wartość marki

Jak policzyli specjaliści, łączna kapitalizacja 500 najdroższych publicznych firm świata wzrosła w ciągu roku do 26,2 bln dol. To wzrost o 12%. Porównajmy listę najdroższych firm z najdroższymi markami. Szacowanie wartości najlepszych marek śwaita wygląda następująco (według Interbrand):
1. CocaCola / USA / 70,4 mld dol.
2. IBM / USA / 64,7 mld dol.
3. Microsoft / USA / 60,8 mld dol.
4. Google / USA / 43,5 mld dol.
5. General Electric / USA / 42,8 mld dol.
6. McDonald’s / USA / 33,6 mld dol.
7. Intel / USA / 32,0 mld dol.
8. Nokia / Finlandia / 29,5 mld dol.
9. Disney / 28,7 mld dol.
10. HP / USA / 26,9 mld dol.

W obu rankingach w pierwszej 10 pojawia się tylko Microsoft. ExxonMobil w rankingu najdroższych marek świata nie występuje w pierwszej setce! Nie ma ta także PetroChina, Industrial&Commercial Bank of China, Petrobras, BHP Billiton, China Construction Bank i Chevron. Schell jest na miejscu 81 z marką wycenianą na 4 mld dol. Natomiast Apple jest na miejscu 17, z marką o wartości 21 mld dol.

Tyle porównań. Teraz wnioski. W szacowaniu wartości marki dominują firmy z produktami konsumenckimi. Gdy patrzymy na wartości firm, liderami są firmy surowcowe. W obu rankingach wysoko występują banki.