Największe kluby piłkarskie działają jak dobrze zorganizowane przedsiębiorstwa. Wartość marki odwzorowuje ich siłę marketingową. Skala ich przychodów i zysków jest także w wielu wypadkach imponująca. Jakie mają przychody, jaki osiągają zysk i na jaką wartość wyceniana jest ich marka? Popularność piłki nożnej zachęca do budowania rankingów i wycen.

Jak jest wartość klubu piłkarskiego w Europie? Jaka jest wartość marki?

Forbes opracował ranking największych klubów sportowych. Można śmiało powiedzieć , że jest to także ranking najbogatszych klubów świata. Piłkarstwo w Europie jest najbardziej skomercjalizowane i rozwinięte organizacyjnie. W dużej mierze popularność klubów piłkarskich idzie w parze z wyceną wartości klubu. Za najdroższy klub piłkarski uznano Manchester United, wartość klubu szacowana jest na 2235mln $. Przychody klubu w minionym roku wyniosły 532mln $ a wypracowany zysk osiągnął poziom 178mln$. Warto także zaznaczyć, że według Brand Finance marka Manchester United jest warta 853 mln $ i jest najdroższą marką w rankingu. Taka wycena klubu i zyski skłaniają włodarzy klubu do pomysłu giełdowego debiutu w Singapurze. To dodatkowo może podnieść wartość klubu. Popularna nazwa klubu to Czerwone Diabły. Manchester United jest na czele listy najdroższych klubów sportowych świata od 2004 roku, czyli od pierwszego rankingu opracowanego przez Forbes.

Na drugim miejscu najdroższych klubów sportowych świata uplasował się Real Madryt. Wartość klubu to 1877 mln $. Królewscy zanotowali przychody na poziomie 695 mln $ i aż 214 mln $ zysku, a wartość marki wyceniana jest przez BrandFinance na 600mln $ i zajmuje 3 miejsce w rankingu.

Wartość klubu Real madryt wzrosła w ostatnim roku prawie o jedną trzecią. Real Madryt jest najbardziej dochodową drużyną na świecie. Duży wpływ na sukces finansowy Królewskich miały kontrakty reklamowe. Klub z Madrytu podpisał lukratywne umowy reklamowe z Adidasem, Emerites Airlines i Bwin. Z tego tytułu pozyskano aż 250 mln dolarów. To miało znaczący wpływ na wartość klubu.

Na najniższym stopniu podium znalazła się Barcelona. Klub wyceniono na 1307 mln$. Przychody klubu są nieznacznie mniejsze od Realu Madryt i osiągnęły pułap 653 mln $. Zysk jednak jest znacznie mniejszy niż pierwszej dwójki i wynosi jedynie 96 mln $. Prawdopodobnie dlatego Katalończycy zajmują dopiero 4 miejsce w rankingu najdroższych marek świata opracowanym przez BrandFinance. Wartość marki Barcelona wyceniana jest na 580 mln $.

Olbrzymie znaczenie dla wizerunku hiszpańskiego klubu ma uznawany za najlepszego piłkarza świata Leo Messi. Katalończyków podpisali umowę na kolejne sezony z Quatar Foundation, która średnio przyniesie rocznie klubowi 44 mln$. Bardzo silnym argumentem w wycenie marki i przychodach klubu firmy ma Stadion Camp Nou. Obiekt ten jest w stanie pomieścić prawie 100 000 widzów. To największy obiekt wśród drużyn prezentowanych na liście magazynu Forbes.

Oto pełna lista prezentująca ranking największych 10 klubów sportowych świata:

  1. Manchester United: wartość klubu 2235 mln $, przychody 532 mln $, zysk 178 mln $
  2. Real Madryt: wartość klubu 1877 mln $, przychody 695 mln $, zysk 214 mln $
  3. Barcelona: wartość klubu 1307 mln$, przychody 653 mln $. zysk 96 mln $.
  4. Arsenal: wartość klubu 1292 mln $, przychody 364 mln $, zysk 98 mln $,
  5. Bayern Monachium: wartość klubu 1235, przychody 466 mln $, zysk 90 mln $
  6. AC Milan: wartość klubu 989 mln $, przychody 341 mln $, zysk 29 mln $
  7. Chelsea: wartość klubu 761 mln $, przychody 362 mln $, zysk 76 mln $
  8. Liverpool: wartość klubu 619 mln $, przychody 295 mln $, zysk 45 mln $
  9. Juventus: wartość klubu 591 mln $, przychody 223 mln $ , zysk -38 mln $
  10. Schalke 04: wartość klubu 587 mln $, przychody 293 mln $, zysk 101 mln $

Wartość marki klubu sportowego

Poza raportem Forbes opublikowano kilka innych rankingów. Dwa z nich zasługują na szczególna uwagę, jako że tematem jest wartość marki klubu sportowego. Różnice w rankingach wynikają z różnych metod wyceny marki lub szacowania wartości marki. Wartość marki mówi nie tylko o stanie obecnym ale prezentuje pewna perspektywę przyszłości. Wartość marki wiąże się nie tylko z przepływami finansowymi ale także z reputacją, renomą i wizerunkiem.

Ranking prezentujący wartość marki opracowany przez brytyjską firmę BrandFinace prezentuje 10 najcenniejszych marek klubów piłkarskich.

  1. Manchester United – wartość marki 853 mln $
  2. Bayern Monachium – wartość marki 786 mln $
  3. Real Madryt – wartość marki 600 mln $
  4. Barcelona – wartość marki 589 mln$
  5. Chelsea – wartość marki 398 mln $
  6. Arsenal – wartość marki 388 mln$
  7. Liverpool – wartość marki 367 mln $
  8. Manchester city – wartość marki 302 mln $
  9. AC Milan – wartość marki 292 mln $
  10. Schalke 04 – wartość marki 266 mln $

Ciekawostkę jest bardzo duża liczba klubów angielskich. Inna ciekawostką jest bardzo wysoka wartość marki niemieckiego Bayernu Monachium. Poza dziesiątka znalazła się Borussia Dortmun, dwukrotny mistrz Niemiec, Na liście nie ma żadnego klubu z czwartej najsilniejszej ligii Europy – Francji. Wartość marki jest z jednej strony pochodną siły ligii piłkarskiej jak i osiąganych wyników na arenie międzynarodowej.

Wartość marki klubu sportowego.

Wartość marki klubu sportowego.

Drugi ranking oceniający wartość marki klubu piłkarskiego opracowała firma BBDO Consulting Publishes. Lista nosie nazwę Top 25 Ranking of Europe’s Most Valuable Football Associations. Ciekawostką tego raportu jest włączenie w nią opinii ekspertów. Chodzi oczywiście o ocenę wizerunku, reputacji renomy klubu jak i wpływu potencjału sportowego na wartość marki. To znaczący element w tej wycenie. Pewien kłopot w porównaniu obu rankingów może stanowić waluta, jako że jeden z rankingów prezentujący wartość marki klubu opisany jest w dolarach amerykańskich a drugi w euro. Oto druga lista 10 najwartościowszych klubów piłkarskich:

  1. Real Madrid CF – szacowana wartość marki 1 063 mln euro
  2. FC Barcelona – szacowana wartość marki 948 mln euro
  3. Manchester United – szacowana wartość marki 922 mln euro
  4. FC Chelsea – szacowana wartość marki 828 mln euro
  5. AC Milan – szacowana wartość marki 824 mln euro
  6. FC Bayern München – szacowana wartość marki 727 mln euro
  7. Inter Mediolan – szacowana wartość marki 715 mln euro
  8. FC Arsenal London – szacowana wartość marki 712 mln euro
  9. Juventus Turin – szacowana wartość marki 709 mln euro
  10. 10. FC Liverpool – szacowana wartość marki 645 mln euro

Ciekawa w tym zestawieniu jest wartość marki klubów włoskich, które aż 4 znalazły się na liście. Za to najwyższą wartość marki ma jedynie jeden klub z Niemiec – Bayern Monachium który uplasował się dopiero na szóstym miejscu.

 Wartość klubu piłkarskiego. Wartość marki.

Wartość klubu piłkarskiego. Wartość marki.

Jak widać różne metody wyceny marki prezentują w efekcie różną wartość marki. W praktyce wartość marki ocenia dopiero transakcja zakupu lub wycena giełdowa. Niemniej skala i wartości są imponujące. Rynek rósł pomimo kryzysu. Kolejne raporty pokażą, czy kluby z Hiszpanii i Włoch, krajów w których kryzys jest coraz bardziej widoczny, utrzymają swoje pozycje.