Wczoraj Swarzędz Meble złożył wniosek o upadłość z likwidacją majątku. Kolejna polska marka z długą tradycją odchodzi w zapomnienie.

Od ponad roku Swarzędz wyprzedaje wszystkie swoje aktywa. Z lepszym lub gorszym skutkiem, bo o ile na nieruchomości ktoś się jeszcze skusił, to marka dalej nie może znaleźć nabywcy. Chętnych brakuje, bo właściciele podyktowali za nią kosmiczną cenę – 4,9 mln złotych. Nie ma się co dziwić, że ten znak towarowy nie wzbudza większego zainteresowania.
Złe zarządzanie doprowadziło do dewaluacji marki, a słaba orientacja na rynku przyczyniła się do upadku firmy. Konkurencja zdobyła dobrą pozycję, a ci, którzy kojarzyli meble swarzędzkie, nie są zbyt przyszłościową grupą konsumencką. (Swoją drogą ciekawe jest to, że marka Swarzędz Meble i meble swarzędzkie nie są tożsame. Meble swarzędzkie, które mieliśmy w domach, były produkowane przez kilkuset pewnie rzemieślników z tego miasta, a te z Mebli Swarzędz wysyłane na eksport, głównie do Niemiec. Efekt taki, że biznesowo skorzystali rzemieślnicy, a wizerunkowo Meble Swarzędz). W ciągu 5 lat przychody firmy spadły z 116 do 7 mln złotych. Marka została zepchnięta do niszy i mało kto mysli o niej w kontekście transakcji.

To wszystko pokazuje jedno – markę można sobie wycenić dowolnie, ale to co jest ważne podczas jej sprzedaży, to potencjał, jaki ma. I to, jak bardzo chce ją ktoś nabyć. Dla inwestora finansowego Swarzędz Meble jako marka nie przedstawia większej wartości. W branży też próżno szukać nabywcy, bo ona sama boryka się z trudną sytuacją. A na to wszystko nakłada wycena znaku towarowego wzięta z sufitu. Efekt będzie pewnie taki, że firma nie sprzeda marki za mniej, ot tak, dla samej zasady, a ta za jakiś czas będzie do wzięcia za darmo. Wtedy będzie można spróbować ją ożywić, np. do oznakowania systemów wyposażenia wnętrz, choć do właściwego zidentyfikowania jej potencjału trzeba przeprowadzić dokładne due diligence marki.

A teraz ciekawostka: w latach 90-tych samą markę Pan Am wyceniono na 1,3 mln dolarów. Cena mniej więcej porównywalna z 5 mln złotych za Swarzędz Meble. Którą z nich wolelibyście kupić ze te pieniądze?

Jarosław Filipek