Firma Pol-Mot Warfama kupiła od Bumaru pełen pakiet udziałów w spółce Ursus. Jak można się domyślać, elementem transakcji były także znaki towarowe. Koncern Bumar, któremu traktory nie pasowały do portfolio i którego nie interesowała reaktywacja marki pozbył się wszystkiego co z nią było związane. Sprzedał także około 100 wyprodukowanych ciągników. To co pozostało własnością grupy, to 16 ha przyfabrycznych gruntów w Ursusie, w całkiem dobrej lokalizacji pod budowę osiedli mieszkaniowych. Transakcja opiewała na 15,5 mln zł.

Odbudowa i reaktywacja marki

Zakłady Mechaniczne Ursus popadły w kłopoty, gdy zmiany w gospodarce urealniły wartości pieniądza. Wyszła wtedy na jaw słabość organizacyjna i technologiczna firmy. Ursus kiedyś traktowany był jak perła polskiego przemysłu, duma Polski Rzeczpospolitej Ludowej. Traktory nadal są potrzebne, a firma popadła w bardzo poważne kłopoty. W ostatnich latach wielkość produkcji drastycznie spadała. W 2006 r. wyprodukowano 1500 sztuk ciągników, w 2007 – 1050, w 2008 – 600, w 2009 – 700, do końca maja 2010 r. – tylko 300.

Aby zro

reaktywacja marki

reaktywacja marki

zumieć skalę upadku polskiej firmy, możemy porównać ilości ciągników kupowanych przez rolników. W roku 2009 zarejestrowano w Polsce prawie 28 tys. ciągników, z tego włoski koncern CNH sprzedał 4,2 tys., czeski Zetor 2,5 tys.. A Ursus – 700 sztuk. W okresie prosperity firmy, w latach 90. Ursus sprzedawał 1000 ciągników miesięcznie.

Kogo interesuje reaktywacja marki URSUS?

Warfama to spółka giełdowa. Firma zajmuje się dostawą maszyn rolniczych. Aby rozszerzyć ofertę firma uruchomiła w Lublinie produkcję traktorów marki Ursus. Zarząd deklaruje, że jest to reaktywacja marki, legendy polskich ciągników. Ursus znaczy po łacinie niedźwiedź. Takie logo nosi polski traktor produkowany obecnie w Lublinie. Pol-Mot Warfama w ubiegłym roku osiągnął przychody ponad 120 mln zł. Firma zapowiada, że w przyszłości w swoich oddziałach mogłaby montować nawet 5 -7 tys. traktorów rocznie. To była by prawdziwa reaktywacja marki i powrót na fotel lidera.

Od czego zależy sukces i biznesowa reaktywacja marki?

Reaktywacja marki URSUS to wykorzystanie przede wszystkim jej wysokiej świadomości. Marka jest dobrze znana polskim rolnikom. Chodzi jednak o coś więcej. Reaktywacja marki ciągników w wydaniu Warfamy opiera się na inwestycji w nowe linie technologiczne, wzornictwo traktorów, oraz poważne modernizacje konstrukcji.

Na rynku cały czas następują zmiany. W zeszłym roku sprzedaż ciągników rolniczych  osiągnęła rekordowy poziom. Najwięcej traktorów sprzedał w Polsce New Holland. Ursus – tylko około 300. Reaktywacja marki to nie tylko działania PR i prezentacje produktów, to bezwzględna walka konkurencyjna z bardzo silnymi graczami.