Pierwsze samochody sygnowane nazwą Datsun pojawiły się w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Ostatnie auta nazwane marką Datsun zeszły z taśm montażowych firmy w roku 1986. Obecnie ma nastąpić reaktywacja marki.

Reaktywacja marki Datsun

Datsun jest marką firmy Nissan. Początki Nissana sięgają roku 1911. W tym czasie japoński przedsiębiorca Masujiro Hashimoto, założył w Tokio firmę automobilową. Jej pierwotna nazwa to Kwaishinsha. Hashimoto podpatrywał produkcję aut w Stanach Zjednoczonych. Efektem jego zamorskiej wizyty było opracowanie pierwszego samochodu osobowy, który ochrzczono nazwą DAT. Nazwa jest anagramem pierwszych liter nazwisk ludzi uczestniczących w realizacji tego przedsięwzięcia: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Nazwa ta miała także swoje znaczenie – w japońskim słowo „datto” znaczy „uciekający zając” – synonim szybkości i zwinności. Biegnący zając był symbolem pierwszych modeli DAT. Pojawił się także jako figurka na kilku późniejszych modelach Datsunów. Równolegle do firmy DAT w Osace działała firma Jitsuyo Jidosha. W 1926 roku nastąpiła fuzja obu firm. Kwaishinsha i Jitsuyo Jidosha, a po kolejnych zmianach w 1934 roku firma zmieniła nazwę na Nissan Motor Co. Ltd. Sama nazwa Datsun pojawiła się w latach 30. Jeden z prototypów auta nazwano Datson, a po kolejnych modyfikacjach nazwa przybrała formę Datsun. Samochody Datsun budowały pozycję firmy i wkrótce przedsiębiorstwo stało się drugim co do wielkości producentem samochodów w Japonii. Pomimo sukcesu rynkowego w 1983 roku zaprzestano stosowania marki Datsun. Od tego momentu, w ramach wzmacniania międzynarodowej pozycji marki, ujednolicono nazwę produktów i nazwę firmy. Nazwa Nissan, wcześniej była zarezerwowana wyłącznie dla ciężarówek. Reaktywacja marki Datsun ma dotyczyć zupełnie innego segementu aut.

Datsun stare logo

Datsun stare logo

Czy reaktywacja marki gwarantuje sukces?

Reaktywacja marki Datsun wiąże się z opracowaniem tanich modeli auta. Kiedyś Datsun był liczącą się marką, za dwa lata ma być oznaczeniem ekonomicznych aut na rosnące rynki. Hitowym modelem Datsuna była seria sportowych coupe oznaczonych literą „Z”. Reaktywacja marki ma pomóc w zbudowaniu pozycji firmy na rynku aut ekonomicznych. Czy renoma Datsuna przysłuży się nowej ofercie japońskiego koncernu? W portfelu firmy Nissan jest jeszcze marka Infiniti. Reaktywacja marki Datsun jest odwrotną strategią do powołania marki Infiniti. Marka Infiniti pojawiła się na rynku USA i Kanady w 1989 roku. Infiniti kierowana jest do wymagających klientów. Wprowadzając tą markę, Nissan rozpoczął konkurencję z autami amerykańskimi i europejskimi w tym segmencie rynku. Pierwsze modele Infiniti bazowały na modelach Nissana oferowanych w Japonii. Strategia kilku marek pozwala Nissanowi na efektywną konkurencję we wszystkich segmentach aut osobowych, a reaktywacja marki nie naruszy wizerunku Nissana ani Infiniti.

Datsun reaktywacja marki

Datsun reaktywacja marki