Produkcję szarego mydła pod nazwą Biały Jeleń zapoczątkowała w Polsce w roku 1918 Krakowska Spółka Towarzystwo Akcyjne – Mydło w swoim zakładzie Fabryka Przetworów Tłuszczowych Spółka Akcyjna w Trzebini. Od 1921 roku produkowano tam szare mydło. Po nacjonalizacji przemysłu i stworzeniu zrzeszenia, producentem mydła Biały Jeleń została Pollena – Lechia w Poznaniu. Prosta receptura i tania technologia to podstawy istnienia marki mydła Biały Jeleń w okresie PRL. Poza praniem i zastosowaniem gospodarczym, mydło było powszechnie stosowane do higieny osobistej. W 1999 roku znak towarowy Biały Jeleń przeszedł w ręce Ostrzeszowskich Zakładów Chemii Gospodarczej Pollena, które działają aktualnie pod nazwą Przedsiębiorstwo Chemii Gospodarczej Pollena. W chwili obecnej firma prowadzi reaktywacje marki Biały Jeleń. To także reaktywacja marki Pollena.

Reaktywacja marki szarego mydła

Szare mydło to mydło potasowe. Jest mieszanina soli potasowych z innymi składnikami. W odróżnieniu od mydeł sodowych nie zawiera sztucznych barwników czy substancji zapachowych, dzięki czemu bardzo rzadko jest powodem uczuleń. Szare mydło prawie nie ma zapachu. Aktualnie oferowane szare mydła typu Biały Jeleń nie są mydłami potasowymi lecz sodowymi. Nazywa się je szarymi, ponieważ nie zawierają sztucznych barwników i substancji zapachowych, dlatego są czasem polecane alergikom. Wszechstronność zastosowań w okresie niedoborów wszystkiego, stała się podstawą reaktywacji marki i do rozszerzenia gamy produktowej marki szarego mydła. Obecna reaktywacja marki Biały Jeleń to zmiana asrotymentu. Biały Jeleń to seria hipoalergicznych kosmetyków i środków czystości. Jak podaje firma, produkty wzbogacone są o hipoalergiczne kompozycje zapachowe.

Reaktywacja marki z PRL-u

To kolejny przykład wykorzystywania historii do reaktywacji marki. Tani produkt z PRL-u o wysokiej świadomości staje się podstawą budowania współczesnej marki. Mydło, jako jeden rodzaj produktu było do wszystkiego. Obecnie marka zostaje rozszerzona na wiele linii asortymentowych. Cechy produktu zostają zmienione, skład też – wykorzystywany jest jednak wizerunek wynikający z cech mydła potasowego.

Od czego zależy sukces reaktywacji marki?

Sukces rynkowy reaktywacji marki nie będzie chyba zależał od nawiązań do jakości produktu ale do umiejętności handlowych firmy, która dodatkowo jeszcze wykorzystuje markę zrzeszenia Pollena. Czy młodzi, którzy nie pamiętają czasów PRL-u zaakceptują koncept marki? Czy rozszerzenie na wiele produktów jest argumentem zakupowym dla tych, którzy kiedyś kupowali jedynie szaro-bure kostki?

Nazwa „Biały Jeleń” wiąże się z legendą o Św. Hubercie. Według legendy z XI wieku Hubert nawrócił się na chrześcijaństwo zobaczywszy białego jelenia z jaśniejącym między porożem krzyżem. Na każdym bloku mydła wytłoczona była głowa jelenia jako logo produktu. W okresie PRL-u krzyż z poroża został usunięty. Obecne logo szary jeleń do symboliki Św. Huberta nie nawiązuje. Na cud handlowy przy reaktywacji marki liczyć chyba nie można. Wartość marki nie jest wielka a jej pozycja musi być budowana na dobrą sprawę od zera. Reaktywacja marki rzadko kiedy jest staje się spektakularnym sukcesem, bez dużych nakładów finansowych.