Na amerykańskim rynku pojawia się coraz więcej firm, które zarządzają markami znanych, nieżyjących już gwiazd. Authentic Brands właśnie ogłosiło, że zamierza przejąć prawa do wizerunku Marilyn Monroe.

Firma ma wejść w posiadanie tych praw przez zakup Marilyn Monroe LLC, które obecnie zarządza wizerunkiem jednej z najbardziej znanych gwiazd w dziejach kina. Jak informują szefowie Authentic Brands, przygotowywane jest reality show wykorzystujący ten wizerunek. Marilyn ma również ozdabiać kosmetyki do makijażu, bieliznę i inne produkty, skierowane głównie do kobiet.

Zarabianie na nieżyjących gwiazdach to w Stanach dobrze funkcjonujący biznes. Jak oceniają specjaliści, rocznie przynosi on ponad 2 mld dolarów. Trudno wiec się dziwić, że pojawiają się firmy specjalizujące w tego rodzaju działalności. Do Authentic Brands należy już wizerunek Boba Marleya. Z jego marką są sprzedawane słuchawki czy „napoje relaksujące”. Z kolei CKX zakupiło większość praw do wizerunku (wprawdzie żyjącego) Mohammeda Ali i Elvisa, natomiast GreenLight reprezentuje Bruce’a Lee, Alberta Einsteina czy Andy Warhola.

Czy w Polsce pojawią się takie firmy? Na to jest chyba jeszcze zbyt wcześnie. Brakuje u nas tak rozwiniętej tradycji popkultury jak w Stanach, ale można znaleźć postać, która się nadaje do takiego wykorzystania. To Zbyszek Cybulski, który zostawił po sobie legendę. Problem polega na tym, że z biegiem czasu będzie ona słabnąć, a jego nazwisko młodym ludziom niewiele będzie mówić.

Tomasz Sikorski