Degussa rozpoczęła działalność w 1843 roku. W roku 2007 nastąpiła zmiana nazwy firmy. Nowa nazwa firmy to Evonik Industries AG. Powodem zmiany nazwy był między innymi historyczny wizerunek marki.

Zmiana nazwy firmy a historia marki

Degussa to nazwa firmy i marka międzynarodowego niemieckiego przedsiębiorstwa z branży chemicznej i metalowej. Obecnie firma jest trzecim co do wielkości przedsiębiorstwem chemicznym w Niemczech. Jest także największym światowym producentem wyspecjalizowanych chemikaliów. Nazwa firmy jest akronimem: Deutsche Gold und Silber Scheide Anstalt. Degussa powstała na bazie fabryki chemikaliów. W latach 20. XX w. firma wykupiła większości udziałów w niemieckiej spółce akcyjnej Degesch. Dla historii marki jest to o tyle istotne, że Degesch w czasie II wojny światowej produkowała Cyklon B, gaz stosowany do mordowania ludzi w komorach obozów koncentracyjnych. W obozie w Auschwitz Cyklon B uśmiercił miliony Żydów. W piecach Degussy przetapiano również złote plomby wyrwane z zębów pomordowanych Żydów. W 2003 roku wybuchł skandal związany z udziałem firmy Degussa w projekcie budowy Pomnika Pomordowanych Żydów Europy. Firma była bowiem dostawcą środka Protectosil, służącego do ochrony pomnika przed graffiti. W związku z udziałem Degussy w prześladowaniach Żydów, organizacje żydowskie zażądały wycofania koncernu z udziału w inwestycji. Sprawa nabrała rozgłosu a nazwa firmy złej renomy i ciążących na niej skojarzeń. Zmiana nazwy firmy wydawała się pomocna w odejściu od złego wizerunku.

W 2003 udziały Degussa AG nabyła korporacja RAG Aktiengesellschaft. W kolejnym kroku w 2007 koncern wyodrębnił dział chemiczny tworząc nowe przedsiębiorstwo Evonik Industries AG. Nastąpiła zmiana nazwy firmy. Degussa stała się jego działem i prowadzi działalność pod nazwą Evonik Degussa GmbH. Prawdopodobnie i ten zapis nazwy zniknie z dokumentów firmy. Na stronach Evonic trudno znaleźć historię marki Degussa i nikt oficjalnie nie mówi o powodach dlaczego nastąpiła zmiana nazwy firmy. Nowa nazwa nie ma negatywnych skojarzeń, a piłkarze obecnego mistrza Niemiec – Borussi Dortmund, z dumą noszą na piersi logo sponsora, którym jest Evonic. Zmiana nazwy firmy przysłużyła się nie tylko przedsiębiorstwu ale i sponsorowanym piłkarzom.

Wymuszona zmiana nazwy firmy

Wymuszona zmiana nazwy firmy wcale nie musi źle wpływać na wizerunek i pozycję rynkową firmy. Co więcej, nowa nazwa jest motywem do zbudowania nowego, lepszego wizerunku. Powszechny opór, jaki budzi zmiana nazwy firmy, nie znajduje w przytoczonym przykładzie uzasadnienia. Tam gdzie marka i nazwa firmy są dobrze kojarzone i wspierają firmę w realizacji celów biznesowych oraz rynkowych, nikt nie myśli o zmianie nazwy firmy. Tam gdzie jest to koniecznością prawną lub wynika ze zmian własnościowych, zmiana nazwy firmy musi zostać wykorzystana. Tam, gdzie negatywne skojarzenia i renoma nazwy firmy nie wspiera działań ale nie ma konieczności prawnych, warto zastanowić się czy straty nie są większe od kosztów przeprowadzenia zmiany. W biznesie bardziej liczy się przyszłość niż tradycja i sentymenty. Zmiana nazwy firmy zrywa z historią i Evonic ma już wyłącznie pozytywne skojarzenia.