Zmiany logo mają służyć odświeżeniu wizerunku marki. Logo w przemyśle samochodowym musi podążać za wzornictwem samochodów.  W tej branży zmiany w logo pojawiają się to raz na kilka, kilkanaście lat. Taka zmiana,  jest najprostszym ale i najskuteczniejszym sposobem na poprawę lub udoskonalenie wizerunku. Jest szybko zauważalna, nie niesie ze sobą tak dużych nakładów jak kampanie reklamowe. Zmiany logo pozostawiają trwały ślad w komunikacji marki. Cały system identyfikacji jest wtedy nośnikiem nowego wizerunku. Nośnikiem trwałym w odróżnieniu od ulotnej reklamy.

Tak postąpiło Audi ze swoimi czterema pierścieniami. Pretekstem do zmian w logo i wizerunku była rocznica marki. W wypadku Audi była to 100 rocznica powstania firmy. Podobnie uczyniły choćby Fiat i Citroen. Ale rocznica to tylko pretekst. Ważniejsza jest chęć zakomunikowania otoczeniu nowej strategii rozwoju, innowacji wprowadzanych w ofercie, rozszerzenia na nowe linie ofertowe lub wejście na nowe rynki lub do nowych segmentów klientów. Logo Audi istnieje od lat 30. ubiegłego stulecia. Wtedy powstała Auto Union, firma łącząca cztery marki – Horch, Wanderer, DKW i Audi.

Rebranding na rynku motoryzacyjnym.

Rebranding na rynku motoryzacyjnym.

W prezentowanych przypadkach zmiany logo były kosmetyczne, nowe projekty silnie nawiązywały do historii marki i jej symboliki. W wypadku firm motoryzacyjnych dotyczyły uprzestrzennienia logo, nadania mu „chromowego” wyglądu i bardziej nowoczesnych form. Jest to wręcz konwencja branży. Tak było także w wypadku marki Peugeot. Lew jest kojarzony z marką Peugeot od 1858. Ostatnia zmiana logo miała za sobą pociągnąć przewartościowanie i modyfikację wizerunku firmy.

Przy okazji zmian logo wprowadzany jest także nowy claim, slogan korporacyjny. Stylizacja formy logo, jej kolorystyki i nowy slogan łączą się w jeden spójny komunikat, ukierunkowany na lansowanie nowych wartości i aspiracji marki.

Każdorazowo stylizacja logo ma na celu podniesienie wartości marki. Kolejnym celem jest wzmocnienie konsekwencji w jej komunikowaniu. Stale utrzymywany wizerunek nie tylko się dewaluuje ale i ze względu na wielość komunikatów rozmywa i rozprasza w swoim przekazie. Restylizacja wymusza uporządkowanie wszystkich materiałów i komunikatów marketingowych.

Citroen, także z okazji rocznicy postanowił odświeżyć swój wizerunek. Tu chodziło o okrągła 90 rocznice powstania marki. W tym wypadku także nie chodzi o całkiem nowy brand, a jedynie o nowe w wyrazie logo. Charakterystycznych dwie litery „V” po zmianie wyglądają podobnie. Logo zostało jedynie nieco unowocześnione, wygląda jakby było naturalnie pokryte chromem. Przestylizowane elementy graficzne  nadają nowemu logo trójwymiarowy charakter. Logotyp również został delikatnie odświeżony, zastosowano nowocześniejszą typografię.

Zmiana marki - rebranding na rynku samochodowym.

Zmiana marki – rebranding na rynku samochodowym.

W ostatnich latach logo zmieniły także Fiat,  Lancia oraz Dacia, rumuńska marka należąca do koncernu Renault. W Dacii zachowano niebieski kolor, symbolicznie związany z marką, ale przeprojektowano formę graficzną logo.

Przemysł motoryzacyjny, ze względu na szybki postęp technologiczny i następujące za tym zmiany produktów, jest branżą w której rebranding jest procesem absolutnie naturalnym. Nikt nie boi się utraty klientów z powodu zmiany logo. Wręcz przeciwnie, managerowie widza jak marki się starzeją i starają nadążać za zmianami we wzornictwie. Logo musi pasować do coraz nowocześniejszego wyglądu pojazdów, które markuje. Ta spójność jest oczywista dla zarządzających markami. Patrząc na rynek motoryzacyjny, dziwi konserwatyzm wielu właścicieli firm z branż o wiele dynamiczniej się zmieniających , jak na przykład marki z rynku FMCG.

Jarosław Filipek