W 2007 roku nazwa korporacyjna CCC została zmieniona na NG2. Firma NG2 zajmuje się dystrybucją oraz produkcją obuwia na terenie Polski oraz Czech. Firma działa poprzez sieć kilkuset sklepów, salonów i butików obuwniczych. Od 2 grudnia 2004 firma notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. NG2 jest jedną ze 100 spółek giełdowych, które w czasie pobytu na giełdzie zmieniły swoją nazwę. 100 to duża liczba. Czemu nazwa korporacyjna jest tak często zmieniana?

Nazwa korporacyjna a strategia rynkowa

W wypadku NG2, nowa nazwa korporacyjna była wynikiem zmiany strategii rynkowej, której ideą było prezentowanie się jako właściciel portfela marek. W ten sposób nowa nazwa korporacyjna spółki giełdowej zaprezentowała zmianę podejście do budowy i zarządzania portfelem posiadanych marek. Firma odchodząc od poprzedniej nazwy, uwolniła się wizerunkowo od zależności: spółka giełdowa – marka rynkowa. Marka CCC występowała uprzednio zarówno jako nazwa korporacyjna spółki notowanej na GPW, jak i marka sklepów z tanim obuwiem. Oddzielenie obu nazw pozwoliło firmie na swobodne zarządzanie portfelem ofert i marek. Zdjęło także ze spółki ograniczenia wizerunkowe w działaniu na giełdzie.
Nowa nazwa korporacyjna to dla inwestorów sygnał i informacja o zmianie lub rozwinięciu strategii rynkowej. Od zmiany nazwy, NG2 to nie tylko tanie obuwie, to także inne koncepty biznesowe związane z tym rynkiem, inna segmentacja klientów, a być może i nowe kierunki inwestowania w przyszłości.

Skąd nowa nazwa korporacyjna dla CCC

Skąd taka nazwa korporacyjna dla dawnego CCC? Od lutego 2007 firma działa pod nazwą NG2. Zmiana nazwy nastąpiła po wprowadzeniu na rynek nowych konceptów biznesowych pod nowymi markami. NG2 to dość dziwny akronim, nie pasujący do konwencji nazywania marek. Otóż NG2 to skrót od New Gate Group. Trudność tej nazwy jest tym większa, że NG2 czyli New Gate Group, używa także nazwy Grupa NG2.

Nowa nazwa korporacyjna, miała związek z wprowadzeniem na rynek dwóch nowych brandów. Pierwszy z nich, QUAZI, to marka kierowana do kobiet. To skórzane markowe obuwie dla kobietom szukających swojego stylu i pragnących wyrazić siebie. To marka z segmentu premium, z ideą sprzedawania w butikach. Drugi Brand, BOTI, to marka dla mniej zamożnych klientów, mieszkańców średnich i mniejszych miast, oferowana w sklepach obuwniczych własnych i franczyzowych. Trzecia marka w portfelu marek NG2 to CCC, marka ekonomiczna. W ten sposób spółka giełdowa stała się dostawcą obuwia o bardzo szerokiej palecie, od prostego i taniego obuwia po produkty markowe i z założenia droższe. Działanie na giełdzie i kierowanie komunikatów do inwestorów pod marką CCC (Cena Czyni Cuda) nie oddawało ani idei ani wizerunku całego konceptu rynkowego spółki. Pod nazwą NG2 kryć się może na dobra sprawę wszystko.

Nazwa korporacyjna a historia spółki

Historia Grupy NG2 wywodzi się z powołanego w latach 90. przedsiębiorstwa „Miłek”. Firma ta została założona przez obecnego prezesa i głównego akcjonariusza spółki – Dariusza Miłka. Wykorzystał on jako markę firmy swoje nazwisko. Od 1996 roku firma tworzyła sieć sklepów franczyzowych pod marką handlową „Żółta Stopa”. W roku 1999 zarejestrowana została powszechnie znana z oferty rynkowej spółka CCC Sp. z o.o..

Historia marki NG2 pokazuje, jaką rolę w budowaniu biznesu może pełnić marka i nazwa korporacyjna. Od nazwania firmy, poprzez nazewnictwo konceptów biznesowych, tworzenie marek rynkowych, aż w końcu do zarządzania wizerunkiem marki korporacyjnej. Warto tu zwrócić uwagę, że nazwa korporacyjna grupy firm notowanych na giełdzie, jest często wtórna do komunikacji rynkowej. Jest to nazwa kierowana do dość wąskiej grupy interesariuszy, osób związanych z rynkiem kapitałowym. Gdy marka korporacyjna działa jak parasol dla marek ofert i produktów, staje się wartościowa i jest mocno eksponowana rynkowo. Tak było wcześniej, w wypadku nazwy CCC. Rozszerzenie modelu biznesowego zmieniło koncept prezentacji spółki.

Nazwa korporacyjna a koncepty budowania marki

NG2 przyjęło inny koncept polegający na neutralnym tworzeniu odróżnienia od innych firm. Nazwa korporacyjna NG2 nie wnosi żadnych wartości, jest po prostu odróżnieniem od innych spółek. Inaczej jest z nazwami korporacyjnymi spółek, które ostatnio zmieniały nazwy. Nazwa Emperia ma ambicje, pokazuje ideę i koncept biznesowy. Pelion odwołuje się do mitów greckich i miejsc związanych z farmacją. Rovese nadaje firmie charakter przedsięwzięcia międzynarodowego, Orlen to wizerunek patriotyczny i narodowy. NG2 jest obojętne.