Rozpoczynająca działalność na rynku motoryzacyjnym marka Qoros, została zmuszona do zmiany nazwy marki produktu dla nowo wprowadzanego modelu. GQ3 wejdzie na rynek pod nową nazwą produktu – 3 Sedan. To nie tylko dodatkowe koszty ale i skaza na wizerunku marki.

Nazwa dla nowej marki produktu

Qoros Auto to chińska firma z siedzibą w Shanghai. Firma jest joint venture pomiędzy Chery Automobile and Israel Corporation. Przedsiębiorstwo powołane zostało w 2007 roku jako Chery Quantum Automotive Corporation a w listopadzie 2011 roku zmieniło nazwę na Qoros.

Nowy produkt chińskiej marki, nazwany GQ3, został zaprezentowany pod koniec ubiegłego roku. Jest to pierwszy model firmy z aspiracjami międzynarodowymi. Premiera jednak nie była udana. Prawnicy marki Audi złożyli pozew twierdząc, że istnieje zbyt duże podobieństwo między nazwą nowej marki chińskiego auta a nazwą modelu Audi Q. Sąd w Hamburgu w bardzo krótkim i szybko przeprowadzonym postępowaniu zdecydował, że chińska marka nie może posługiwać się taką nazwą produktu i musi zmienić oznaczenie. Tak więc GQ3 nie będzie oznaczeniem nowej marki produktu.

Kłopoty prawne marki
Kłopoty prawne marki

Marki bez ochrony prawnej

Chińskie przedsiębiorstwa znane są z kopiowania popularnych wzorów i trudno było z nimi walczyć. Rosnący eksport kraju środka napotyka jednak na bariery prawne, w tym i te związane z ochroną prawną marki. Z podobnymi problemami spotykają się także polscy przedsiębiorcy. Bez ochrony prawnej nazwy marki jako słowny znak towarowy, trudno działać na konkurencyjnym rynku Unii Europejskiej. Nie chodzi tylko o ochronę interesów producentów z Polski. Posiadając monopol patentowy związany z nazwą produktu, nabywa się gwarancję, że firma nie narusza interesów i praw innych firm. W odróżnieniu od naszego kraju, skuteczność egzekucji praw własności jest bardzo szybka i bardzo skuteczna w Europie Zachodniej. Sądy programowo bronią interesów lokalnych firm. Przy każdej nowej nazwie marki produktu należy sprawdzić znak towarowy nie tylko ze względu na identyczność, ale jak pokazuje przykład marki Qoros, na podobieństwo do marek istniejących. Sądy oceniają nie tylko czy nazwa jest identyczna z marką chronioną, ale czy może wprowadzać konsumentów w błąd. Jeżeli tak jest, nie ważne czy jest to działanie świadome czy nie, traktowane jest jako czyn nieuczciwej konkurencji. Oszczędzając na projekcie nazwy, można zostać zmuszonym do zmian związanych z nazwą produktu, których koszty idą często w miliony euro. Dla wielu polskich firm, które sprzedawały na rynku lokalnym, rozszerzenie obszaru działania może być bardziej kosztowne niż się wydaje. Ochrona prawna nazwy i marki nie jest tylko prawem, jest biznesowym obowiązkiem. Nie opłaca się narażać marki na kłopoty związane z nazwą produktów.

 Wizerunek marki

Nazwa nowej marki

Zmiana marki