Angielska Federacja footbolu chce sprzedać naming rights stadionu narodowego na Wembley. FA szuka w ten sposób sponsora dla stadionu. Legendarna nazwa ma być zastąpiona / zmieniona za sumę około 8 mln funtów rocznie.

To dla Brytyjczyków szok. Pierwszy stadion pod nazwą Empire Stadium był zbudowany w Wembley w 1923 roku. Obecnie naming rights są wystawione na sprzedaż aby podreperować budżet stadionu wybudowanego 5 lat temu. Koszty utrzymania stadionu są bardzo wysokie. A składają się na nie między innymi odsetki od kredytu – 385 mln funtów – tyle wydano na zbudowanie narodowego stadionu reprezentacji Anglii.

Naming righs w footbolu

Sprzedaż naming rights Wembley to nie pierwszy przypadek w Anglii. To dziś dość powszechna praktyka. Na przykład stadion Arsenalu od kilku lat nie nazywa się już Highbury, ale „The Emirates”. Inny znany klub – Manchester City, gra na „Etihad Stadium”. Te kluby sprzedały już wcześniej naming rights. Warto zauważyć, że bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do nowych nazw.

Wembley naming rights Wembley naming rights

Suma 8 mln nie wydaje się wielka. Można przypuszczać, że wartości kontraktów naming rights będą sukcesywnie rosły. Rynek ten dopiero zaczyna się rozwijać.

Naming rights to prawa do nazwania własności obiektu. Prawa te nabywa się za finansowe wynagrodzenie. Dla znanych marek to forma reklamy. Masowe imprezy sportowe dają możliwość zaistnienia marki w masowej świadomości społeczeństwa. Sprzedaż naming rights najczęściej dotyczą obiektów sportowych. Ze względu na swój charakter, umowy mają najczęściej charakter długoterminowy i mogą trwać do nawet 30 lat.

Naming rights to prawa do nazwy

Naming rights do nazwy stadionu zostały zostały pierwszy raz sprzedane w 1953 roku w USA. Anheuser-Busch wykupiła naming righs stadionu Sportsman’s Park zespołu St. Louis Cardinals. Anheuser-Busch nie dostał zgody na użycie marki „Budweisser”. Zaproponowano “Bausch Stadium”. Nazwa pochodzi od nazwiska jednego z założycieli firmy. Po tym fakcie browar wprowadził na rynek produkt o nazwie „Busch Bavarian Beer”, obecnie znane jako Busch Beer.

Naming rights w Polsce

W Polsce także praktyka sprzedawania praw do nazwy zaczyna być stosowana. Naming rights do nazwy Atlas Arena w Łodzi wydzierżawiono na pięć lat za 5 mln złotych. PGE Arena Gdańsk to koszt naming rights równy 35 mln zł . W Pruszkowie znajduje się BGŻ Arena, istnieje także Dialog Arena oraz do 2010 stosowana była nazwa Winiary Arena.