Karnawał w Wenecji. Festyny Europy. Foto: Jan Astner

Karnawał w Wenecji. Festyny Europy. Foto: Jan Astner

Niedawno na polskim rynku miała miejsce największa transakcja w historii. Zygmunt Solorz-Żak nabył od grupy spółek udziały w firmie Polkomtel. Transakcja ta jest pretekstem do prześledzenia 10 największych transakcji jakie miały miejsce w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu.

Zygmunt Solorz-Żak nabył w roku 2011Polkomtel od grupy spółek za sumę 18,1 mld zł. W roku 2010 Banco Sandander kupił bank BZ WBK od grypy finansowej AIB za 11,7 mld zł. Skarb Państwa uzyskał za PZU w ofercie publicznej 8,1 mld zł. Miało to miejsce w roku 2010. Podobnie w ofercie publicznej Skarb Państwa uzyskał w roku 2004 za udziały w PKO BP niewiele mniej, bo 7,6 mld zł. Trzecią największą transakcja na warszawskiej giełdzie była sprzedaż PGE za 6,0 mld zł. Było to w roku 2009. W roku 2010 Deutsche Telecom nabyło PTC od Vivendi i Elektrimu za 5,6 mld. zł. Była to szósta największa w historii transakcja. Kolejna to oferta publiczna Taurona z roku 2010 za 4,2 mld zł. Centertel nabyto za 4,1 mld zł w roku 2005. Stronami transakcji były TPSA i France Telecom. Największą transakcją z rynku FMCG był zakup Kompanii Piwowarskiej przez SAB Miller od Kulczyk Holding. Transakcja opiewała na 3,2 mld zł i miała miejsce w roku 2009. Dziesiątkę zamyka zakup Allegro.pl przez Naspers od firmy Tradus za 3 mld zł w roku 2008.

Jak widać dominują transakcje na firmach telekomunikacyjnych i finansowych. Dla porównania zestawiamy ranking najdroższych polskich marek opublikowany w zeszłym roku. Najdroższych niestety nie jako transakcje, lecz jako szacowanie wartości. Pomimo ułomności takich szacowań, ze względu na cykliczność raportu, przytaczamy pierwszą dziesiątkę.
Najwyżej wycenianą marką w Polsce jest petrochemiczny Orlen – 3,8 mld zł. Drugie miejsce dzierży bank PKO Bank Polski w wyceną 3,6 mld zł. Najniższe miejsce na podium przypadło towarzystwu ubezpieczeniowemu PZU z sumą wyceny 2,8 mld zł. Marka Telekomunikacji Polskiej wyceniana jest na 1,8 i ze względu na rozwój telefonii komórkowej traci. Gonią ją za to Era wyceniana na 1,5 mld oraz Plus (9 pozycja) z wyceną 1,1 mld zł. 6 miejsce ma Biedronka, gdzie jej marka szacowana jest na 1,35 mld zł. Kolejne miejsce zajęła marka telewizji TVN 1,3 mld zł. Bank Pekao uzyskał wycenę nieco poniżej 1,3 mld zł Ostatnią z 10 najdroższych marek w rankingu jest Bank BPH z wyceną 1,1mld zł.

Porównanie jest o tyle ciekawe, że pokazuje szacunki wartości marek do wartości transakcji na przedsiębiorstwach. Świadczy to o ważnym aspekcie polskiej gospodarki: rośnie zarówno wartość polskich firm jak i wartość polskich marek. Pokazuje to jednak także słabość polskich marek. Wiele z prezentowanych firm to spółki giełdowe. Daleko im jeszcze do liderów światowych, u których wartości niematerialne i prawne, w tym marki osiągają o wiele większy udział procentowy w wartości firmy. Jeszcze w 1975 r. aktywa niematerialne stanowiły zaledwie 17 proc. wartości największych amerykańskich przedsiębiorstw z listy Standard & Poor’s 500. Obecnie ich udział stanowi około 80 proc. i wciąż rośnie. Proporcje odwróciły się w ciągu zaledwie 35 lat. Czy pojawienie się takiego poziomu w Polsce jest kwestią czasu? Oceniając ilość patentów rejestrowanych przez polskie przedsiębiorstwa i innowacyjność naszej gospodarki, chyba jest to niemożliwe. W Polsce w dalszym ciągu przedmiotem transakcji są udziały rynkowe a nie potencjał rozwoju i ekspansji firmy.