Zara to hiszpańska marka odzieżowa znana na całym świecie. Marka Zara swój sukses rynkowy zawdzięcza unikalnemu modelowi biznesowemu i niekonwencjonalnemu zarządzaniu marką.

Marka Zara i jej model biznesowy.

Marka Zara została założona w 1975 roku w miejscowości La Corunia w Hiszpanii. Kreatorem firmy i marki był Amanico Ortega. Marka Zara bardzo szybko odniosła sukces. Unikalny koncept biznesowy pomógł firmie stać się jedną z największych i najbardziej rozpoznawalnych międzynarodowych marek odzieżowych. Model opiera się na kreatywnym projektowaniu zgodnie z trendami mody światowej i dostarczaniu produktów na kieszeń każdego konsumenta. Początkowo Zara wzorowała się na trendach zaobserwowanych u najlepszych kreatorów mody. Potem strategię marki udoskonalono. Ubrania marki Zara były projektowane w stylu fast fashion. Zasadą tego stylu jest błyskawiczne projektowanie, natychmiastowe wdrożenie wzorów do produkcji oraz bardzo sprawna dystrybucja. W ten sposób nowy model ubrania znajdował sie w salonach już po kilkunastu dniach. Aby taki model biznesowy mógł działać, firma zatrudnia dużą liczbę projektantów. Marka Zara nie bazuje na nazwisku designera. Efektem takiej strategii jest wprowadzanie do salonów około 10 000 nowych projektów rocznie. Kolekcja jest sale wymieniana i dostosowywana do oczekiwań i upodobań klientów. Marka Zara ma kilka linii odzieżowych, działających jak submarki. Zara Man, Zara Kids czy Zara Accesories.

Marka Zara. Wizerunek marki.

Marketing Zara.

Drugą unikatową cechą marki jest całkowita rezygnacja z konwencjonalnego marketingu. Firma nie prowadzi działań reklamowych. Za to pozyskuje najlepsze lokalizacje na swoje salony, stale rozbudowuje sieć i rozwija kolekcję. To antykonwencja i unikalna strategia marketingowa. Bycie blisko klienta tworzy ideę marki. Zara bardzo szybko i skutecznie rozwija w ten sposób dostępność marki. Produkty są tanie, modne i łatwo dostępne. Połączenie tak rozumianej jakości jakością projektowania pozwoliła marce na tak wielki sukces tynkowy. Zara jest tak prosta jak jej nazwa.

Marka Zara na świecie.

Już w pięć lat od założenia pierwszego salonu marki, Zara posiadała sieć sklepów na terenie całej Hiszpanii. Kolejnymi krokami była ekspansja międzynarodowa. W 1989 roku otworzony został pierwszy salon w Stanach Zjednoczonych, w 1990 we Francji, w 1992 roku w Meksyku, w 1993 w Grecji, w 1994 w Belgii oraz Szwecji. Obecnie Zara obecna jest ze swoimi salonami firmowymi w ponad 70 krajach na całym świecie.

Marka Zara. Unikalny wizerunek bez reklamy.

Marka Zara. Unikalny wizerunek bez reklamy.

Wizerunek marki a wartość marki

Wizerunek marki jest jednakowy na całym świecie. Innowacyjność i kreatywność projektantów wykorzystuje wizerunek produktów do budowania marki. Brak reklamy nie przeszkadza firmie w budowaniu wysokiej świadomości marki. Marka Zara jest jedną z najlepiej rozpoznawanych marek na świecie. Według firmy Interbrand marka jest warta prawie 9 mld dolarów. Według MilwardBrown ponad 10 mld, a według BrandFinance prawie 5 mld dolarów. I co bardzo ważne, marka osiągnęła taka wartość nie poprzez reklamę, a poprzez zrozumienie potrzeb klientów i dostosowanie do tego modelu biznesowego. Takie podejście zapewnia firmie przewagę konkurencyjną