Dobra nazwa pomaga firmie osiągnąć sukces rynkowy, zbudować wysoką świadomość marki i odpowiednie dla marki skojarzenia. Aby budować markę, poza patentowymi aspektami własności, bardzo ważne jest posiadanie praw do domeny internetowej tożsamej z nazwą marki. Choć wydaje się to oczywiste, nie zawsze firmy posiadały praw do stosowania odpowiednich domen. A to w konsekwencji wiązało się z koniecznością wykupienia praw do domeny. I oczywiście koszty takich transakcji sa odpowiednie do skali firmy oraz do atrakcyjności domeny. Taki przykład obejmuje historia marki AltaVista.

Początki marki AltaVista

AltaVista to popularna niegdyś wyszukiwarka internetowa. Została opracowana w 1995 roku. Autorem projektu był dział badawczy firmy komputerowej Digital Equipment Corporation. Do lat 90. firma DEC działała prawie w każdej dziedzinie rozwiązań informatycznych. Jej wyszukiwarka bazowała na serwerach Alpha, które w latach 90. były bardzo szybkimi rozwiązaniami.

Idea wyszukiwarki opierała się na nowatorskiej metodzie dopisywania każdego wyrazu do szybko przeszukiwalnego indeksu. AltaVista była bardzo konkurencyjna w stosunku do wyszukiwarek Lycos i Excite. AltaVista była ponadto pierwszą wielojęzyczną wyszukiwarką, oraz przygotowana była pod obsługę języków o niełacińskich alfabetach.

Historia marki altavista

Historia marki altavista

Firma DEC została zakupiona przez Compaq. I od tego momentu AltaVista traciła na znaczeniu. Ostatecznie po wydzieleniu w samodzielną firmę, w 2003 AltaVistę wykupiła firma Overture Services. Po roku AltaVista przeszła w ręce Yahoo!.

Jednym z ciekawych elementów historii AltaVista była cena domeny internetowej. Compaq za domenę altavista.com zapłacił 3 mln dolarów. Suma może dzisiaj nie szokuje, ale należy pamiętać, że transakcja została dokonana w latach 90., kiedy rynek obrotu domenami nie był tak bardzo rozwinięty.