Bycie najbardziej podziwianą marką świata jest celem każdego dyrektora marketingu, marzeniem każdego prezesa. Magazyn „Fortune” corocznie publikuje ranking brand’ów o wyjątkowej renomie. Właśnie pojawił się ranking dziesięciu najbardziej podziwianych brand’ów producentów samochodów na świecie.

Najbardziej podziwiany brand motoryzacyjny.

Mamy nowego lidera rankingu. Przez wiele lat dominował niemiecki brand BMW. W tym roku BMW musiało ustąpić miejsca innej niemieckiej marce. Liderem rankingu został Volkswagen.

Brand firmy i inne marki grupy Volkswagen

Co stoi za sukcesem niemieckiego brand’u? Korporacja rośnie w siłę, ale nie tylko ze względu na sprzedaż marki Volkswagen. Doskonałe wyniki notuje marka Skoda, bardzo wysoko oceniana przez konsumentów za przystępną cenę, solidność i funkcjonalność. Škoda stopniowo zmienia swój wizerunek, stając się coraz bardziej uznanym brand’em europejskim.

Drugą marką, która wzmacnia ostatnio wartość portfolio marki korporacyjnej Volkswagen jest Audi. Ten brand kojarzy się z luksusem i wyrafinowaniem technologicznym. Jednolita stylistyka marki i jej wyróżniający charakter zjednał jej wielu wiernych klientów, którzy płacą ponadprzeciętna cenę na ponadprzeciętna jakość.

Škoda wizerunkowo pozycjonowana jest zdecydowanie poniżej marki Volskwagen, Audi wyżej. Takim portolio koncern walczy na rynku. Brand portfolio grupy jest zdecydowanie szersze. Do grupy Volkswagen należą następujące brandy: Volkswagen, Seat, Audi, Škoda, Bugatti, Lamborghini , Porsche, Bentley oraz NSU, Scania i MAN.

Brand wicelidera rankingu

Na drugie miejsce spadło BWM. Oferta tej marki nie jest tak szeroka i kompletna jak oferta Volkswagena. Brand Portfolio BMW to trzy marki: BMW – niemiecka marka produkowana od 1913 r. w Monachium , Rolls-Royce – brytyjski brand produkowany od 1905 r. w Manchesterze, MINI – brytyjski brand produkowany od 1959 r. w Birmingham. BMW to niemieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe, motocykle i skutery. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Monachium, stolicy Bawarii. BMW jako swoich założycieli podaje dwie osoby: Gustava Otto i Karla Rappa, którzy niezależnie od siebie rozpoczęli działalność gospodarczą w dziedzinie lotnictwa. Gustaw Otto założył szkółkę lotniczą wraz z fabryką, która w 1911 roku przyjęła nową nazwę Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (Fabryka Maszyn Latających Gustav Otto). Fabryka mieściła się przy ulicy Lerchenauer Str. 76, na wschód od poligonu wojskowego Oberwiesenfeld w dzielnicy Monachium Milbertshofen. W tym miejscu mieści się dzisiaj centrala koncernu. 27 października 1913 Karl Rapp i Julius Auspitzer założyli Rapp Motorenwerke GmbH (Zakłady Silnikowe Rapp) mieszczącą się w kilku drewnianych budynkach. W 1917 roku Karll Rapp odszedł z firmy. Użyczał on dotychczas swojego nazwiska w nazwie firmie. Gdy ją opuszczał, firmie naturalnie potrzebna była nowa nazwa. 21 lipca 1917 nastąpiła zmiana nazwy firmy z Rapp Motorenwerke GmbH na Bayerische Motorenwerke GmbH (Bawarskie Zakłady Silnikowe). Firma stosuje do dzisiaj akronimu BMW.

Klasyfikacja najbardziej uznanych marek i brandów motoryzacyjnych

Na trzecim miejscu uplasował się trzeci brand z Niemiec – Daimler. Mercedes-Benz – niemiecka marka samochodów produkowanych przez koncern Daimler AG. W historii koncernu kilkukrotnie następowała zmiana nazwy firmy. Poprzednie nazwy to DaimlerChrysler, zaś jeszcze wcześniej Daimler-Benz. W kategorii samochodów osobowych, Mercedes-Benz uważany jest za jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie. Brand Mercedes zajmuje 12 pozycję w rankingu najlepszych marek na świecie. Wycena tej marki wynosiła w roku 2010 ponad 25 mld $. Była to druga, po marce Toyota, najwyżej wycenia marka motoryzacyjna.

Po kłopotach wizerunkowych pozycję w rankingu odbudowuje Toyota. To najwyżej notowana marka motoryzacyjna spoza Europy. To cały czas najbardziej wartościowy brand motoryzacyjny na świecie (według rankingu Intrerbrand wartość marki szacowana jest na około 26 mld $). Lista 10 najbardziej podziwianych marek zbudowana przez ekspertów Forbes przedstawia się następująco:

1) Volkswagen,

2) BMW,

3) Daimler,

4) Toyota,

5) Ford,

6) Hyundai,

7) General Motors,

8 ) Honda,

9) Nissan,

10) Renault.

W pierwszej dziesiątce rankingu znajdują się 4 brand‚y motoryzacyjne z Europy, 2 brand’y ze Stanów zjednoczonych, 3 brand’y z Japonii i jeden brand koreański. Awans Hyunday’a wskazuje na rosnąca pozycję tego kraju na rynku producentów marek motoryzacyjnych. Na postrzeganie brand,ów może mieć także wpływ ich udziały na rynkach wschodzących, takich jak Chiny, Indie, Brazylia czy Meksyk. Są to bardzo duże i chłonne rynki. Ostatnie decyzję koncernów o rozszerzaniu portfeli marek o produkty dedykowane na te rynki podkreślają jeszcze ich znaczenie w planach rozwoju marek motoryzacyjnych. Brand na tym rynku ma wyjątkowe znaczenie.