Od 2001 CoolBrands zbiera oceny od grona ekspertów brandingu (ExpertsCouncil) i konsumentów z Wielkiej Brytanii. O tym czy marka będzie zamieszczona na liście decyduje w 70% opinia ekspertów a w 30% opinia konsumentów. To barometr odczuć i wirtualnego pożądania jakie ma marka. Klasyfikacja nie ma nic wspólnego w szacowaniem wartości finansowej marki i jej sukcesami rynkowymi.

Co decyduje o tym, że marka jest „cool”.

W wyborze marki najważniejsza jest ocena jej sześciu cech. Wszystkie są ściśle powiązane z emocjami i autoekspresją. To bardzo wyraziste cechy i można być pewnym, że żadna nudna marka lub żyjąca z promocji na liście się nie znajdzie. Oto lista sześciu kryteriów oceny, jakim poddawana jest marka.

1. Styl
2. Innowacyjność
3. Oryginalność
4. Autentyczność
5. Pożądanie
6. Unikalność

Tak ustalone kryteria pozwalają na wybieranie marek, wobec których nie przechodzi się obojętnie. I to jest główna idea rankingu. Poszukiwanie marek wykorzystujących marketing wizerunkowy na bardzo wysokim poziomie. W rankingu nie znajdzie się marka od-twórcza, marka bez tradycji i renomy, marka nie spełniająca obietnic. Wszystkie marki w brytyjskim zestawieniu są celowo projektowane i zarządzane, aby ich konsumenci mogli się nimi pochwalić. Chodzi o autoekspresję, chodzi o to jak nas widzą i jak nas oceniają inni. „CoolBrands” są wylansowane i służą lansowaniu. I muszą w tym być bardzo skuteczne, skora są obiektami tak silnego pożądania.

Jak marka jest wybierana?

W rankingu bardzo ważne jest to, że żadna marka nie płaci aby być oceniana. To wyróżnia „CoolBrands” od wielu konkursów i klasyfikacji. Organizatorzy robią wszystko aby zobiektywizować ten oparty na subiektywnym odbiorze konkurs. Pierwszym krokiem w budowie rankingu jest stworzenie listy marek. Proces wyboru marek rozpoczyna się od analiz raportów rynkowych, publikacji i blogów. Tak powstaje szeroka lista. Kolejny krok to skrócenie listy do około 1500 marek. Niezależni i działający na zasadach wolontariatu, więc nieopłacani eksperci, oceniają marki. Każda marka otrzymuje ocenę w sali od 1-10 w sześciu wcześniej wymienionych kategoriach. Zasadą jest, że eksperci wyłączeni są z oceniania marek, z którymi są związani. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy marka jest ich pracodawcą, jak i gdy występują do marki jest relacji konkurencyjnej. Z listy marek, te o najniższych rankingach są eliminowane. W praktyce, jeżeli marka nie zdobyła 50% punktów – odpada. Kolejny krok to badanie konsumentów z Wielkiej Brytanii. Badanie przeprowadzane jest na grupie ponad 2000 osób. Mogą się oni wypowiadać i głosować wedle podobnych kryteriów jak eksperci. Na koniec lista 500 najwyżej ocenionych marek jest publikowana. Dodatkowo selekcjonowani są zwycięzcy w poszczególnych podkategoriach, których jest kilkadziesiąt.

Która marka jest najbardziej „cool” w tym roku?

Otóż nie jest to marka Apple! Koncern z Cupertino już drugi raz z rzędu przegrywa w brytyjskim rankingu. Najdroższa firma świata została po raz kolejny pokonana przez markę brytyjską, o skromnej wielkości produkcji i skali działania. Zwycięzcą jest Aston Martin – brytyjski producent luksusowo-sportowych samochodów, firma z siedzibą w Gaydon, w hrabstwie Warwickshire, Wielka Brytania.

Nazwa marki składa się z dwóch słów. Pierwsze pochodzi od wyścigu Aston Clinton Hill Climb, drugie od nazwiska jednego z założycieli, Lionela Martina. W okresie od 1994 do 2007 roku Aston Martin był częścią Premier Automotive Group, której właścicielem był Ford Motor Company. 12 marca 2007 został sprzedany spółce w skład której wchodzą inwestorzy prywatni oraz kuwejcka spółki Investment Dar i Adeem Investment. Ford zachował 15% udziałów.
Oprócz eleganckiego wykończenia auta, dostosowanego do gustów wymagających klientów, super osiągów, unikalnego wzornictwa Aston Martin w celu wyróżnienia swoich pojazdów wprowadził najwyższej klasy urządzenia audio. Od roku 2002 współpracuje z producentem słynącym z high-endowych systemów audio Linn Products Ltd. Marka ta wykorzystała przy projektowaniu nagłośnienia Aston Martina doświadczenia z niestandardowych realizacji. Do jej sukcesów można zaliczyć opracowanie systemów multi-room zamontowanych na lotnisku Heathrow w Londynie, nagłośnienia dla liniowców Queen Mary i Queen Elisabeth II. Dla Aston Martina  zaprojektowano jeden z najdoskonalszych systemów nagłośnienia dla samochodu. Warto zaznaczyć że produkty obu przedsiębiorstw są składane ręcznie i produkowane wyłącznie na zamówienie.

Marka „cool” i sposoby jej lansowania

Brytyjskie konotacje marki Aston Martin i jej sportowy image sprawiły, że marka wielokrotnie stała się idealnym pojazdem brytyjskiego agenta 007. W serii filmów o superagencie marka wykorzystana była wielokrotnie. Srebrny Aston Martin pojawił się w filmach Goldfinger (1964) i „Operacja Piorun” (1965). Po przerwie, kiedy James Bond używał BMW i brytyjskiego Lotusa, Aston Martin powrócił do sal kinowych w filmach: „W obliczu śmierci” (1987), „Śmierć nadejdzie jutro” (2002), a następnie w „Casino Royale” i „007 Quantum of Solace”.

Oto 20 najbardziej „CoolBrands” według Brytyjczyków:

Aston Martin
Apple
Harley-Davidson
Rolex
Bang & Olufsen
BlackBerry
Google
Ferrari
Nike
YouTube
Alexander McQueen
Dom Perignon
PlayStation
Ray-Ban
Chanel
Nintendo
Vivienne Westwood
Agent Provocateur
Tate Modern
Maserati

Wystarczy stać się właścicielem produktów tych marek i można przedstawiać się jako „CoolMen”. Chyba takimi kryteriami kierowali się twórcy przygód Jamesa Bonda, bo wiele z tych marek idealnie pasuje do agenta 007. Co więcej, jest w firmach lansowana. Choć Brytyjczycy cudze znają, z rankingu wynika, że najbardziej chwalą swoje.

Marki motoryzacyjne