Od pierwszych dni życia dzieci potrzebują kosmetyków. Taka idea przyświeca marce Bambino. Bambino to tradycja. To marka od lat znana i ceniona na polskim rynku. Marka Bambino kierowana jest do rodziców niemowląt i dzieci. Gama kosmetyków sprzedawana pod tą marką jest szeroka i obejmuje produkty do oczyszczania i pielęgnacji skóry dzieci. Klientem marki Bambino, dziecko może być już od pierwszych dni życia. Rozszerzanie marki i oferty doprowadziło do powstania marki kompletnej. Ciekawym elementem strategii tej marki jest przynależność do portfolio marki globalnej.

Historia Bambino i rozszerzanie marki

Marki w PRL’u nie były ani programowo projektowane ani konsekwentnie zarządzane. Dlatego o kosmetykach Bambino można mówić już od początku lat 60-tych, ale dokumenty potwierdzające istnienie marki pojawiają sie dopiero w roku 1974. Wtedy to wprowadzono pierwszy produkt marki – oliwkę Bambino opartą w swoim składzie na olejku arachidowym. Postęp w badaniach nad oliwkami pozwolił zastąpić olejek arachidowy olejkiem sojowym. Ten składnik jest podstawą dzisiejszej receptury produktu. Równolegle ze zmianami w składzie produktu budowano rozszerzenie marki i portfolio produktowego. Kolejnym elementem oferty Bambino stał się krem dla dzieci. Receptura oparta była na Kremie NIVEA. Kolejne rozszerzanie marki i rozszerzanie oferty doprowadziło do dołączenia takich produktów jak: mydło, szampon, płyn do kąpieli i chusteczki. Kilka lat temu do oferty produktowej dołączono krem pielęgnacyjny dla dzieci. To rozszerzanie marki także było sukcesem.

Rozszerzanie marki międzynarodowej

Marka Bambino należy obecnie do międzynarodowego koncernu Beiersdorf. W Polsce produkty Bambino wytwarzane są przez firmę NIVEA Polska. Rozszerzanie marki Bambino w porftfolio marki Nivea wiązało się ze strategią koncernu.

Nazwa NIVEA pochodzi od łacińskiego „niveus” – śnieżnobiały.

NIVEA jest linią produktów kosmetycznych międzynarodowego koncernu z Hamburga. Pierwszym, i do dzisiaj najbardziej znanym, produktem tej linii jest NIVEA Creme. Krem ten został opracowany i jest sprzedawany na rynku od 1911 roku. Ma już więc ponad 100 lat! NIVEA Creme jest produktem do pielęgnacji skóry. Nic więc dziwnego, że współ-wynalazcą kremu był chemik i dermatolog Paul Unna, we współpracy z aptekarzem Oskarem Troplowitzem. To właśnie Troplowitz nadał kremowi nazwę NIVEA.

Historia marki NIVEA w Polsce

Marki NIVEA i Bambino łącza się ze sobą. W Polsce między I a II wojną światową produkty serii NIVEA wytwarzane były w filii Beiersdorf AG w Poznaniu. Po II wojnie światowej produkcję kremu była kontynuowana w Poznaniu. Pod marką NIVEA na licencji Beiersdorfa firma Pollena-Lechia w Poznaniu wytwarzała kremy.

Marka Bambino jest serią kosmetyków do skóry dla dzieci. W Polsce kontynuuje tradycje tej marki, a przez to że ideą tej marki jest pielęgnacja skóry, należy do portfela marek NIVEA. Nie jest to bezpośrednia zależność wizerunkowa, ale marka NIVEA jako producent wspiera lokalna markę Bambino. Rozszerzanie marki i rozszerzanie portfolio Bambino opiera się o doświadczenia i kompetencje marki NIVEA, jednej z najlepiej rozpoznawanych marek kosmetyków do skóry na świecie.

W latach 90. Pollena-Lechia objęta była Programem Powszechnej Prywatyzacji. Akcje firmy należały do narodowego funduszu inwestycyjnego Octava. We wrześniu 1997 roku NFI Octava, Pollena-Lechia oraz Beiersdorf AG podpisały umowę inwestycyjną i Beiersdorf AG stał się udziałowcem spółki. W listopadzie tego roku nazwę firmy zmieniono na Beiersdorf-Lechia S.A. Z przejęciem firmy przejęto także wszystkie marki. W portfelu niemieckiego koncernu znalazła się marka Bambino.

Niewiele osób jednak znało i odpowiednio kojarzyło firmę Beiersdorf-Lechia. Natomiast marka NIVEA miała bardzo wysoką znajomość i rozpoznawalność. Kojarzona była z powszechnie znanymi produktami do pielęgnacji skóry. Było to głównym powodem zmiany nazwy firmy na NIVEA Polska S.A. Kolejnym krokiem było przejęcie w 2006 roku przez Beiersdorf AG 100% udziałów NIVEA Polska S.A. a następnie zmiana formy prawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Od tego czasu na rynku działa NIVEA Polska Sp. z o.o.. Takie posunięcie pozwoliło na wspieranie innych marek marką NIVEA. Dało także szanse na dalsze rozszerzanie marki Bambino.

Rozszerzanie marek w portfolio to proces naturalny. W portfolio ofertowym marki NIVEA znajdują się wiele submarek, takich jak:

- NIVEA Deo – dezodoranty i prespiranty

- NIVEA for Men – środki do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn

- NIVEA Visage – marka do pielęgnacji skóry i urody

- NIVEA shower gel – żele pod prysznic

- NIVEA Hair care – szampony

- NIVEA Baby – marka kosmetyków dla niemowląt

- NIVEA Body – pielęgnacja ciała

- NIVEA Sun – kremy do opalania

- NIVEA Lip Care – kosmetyki do ust

- Bambino – kosmetyki dla dzieci pod samodzielną marką

Rozszerzanie marki i oferty w koncernie ponadnarodowym.

Beiersdorf działa na kilku rynkach. Rynek kosmetyków masowych to w koncernie Beiersdorf marka NIVEA – jedna z największych na świecie marek kosmetyków do pielęgnacji skóry. Eucerin to marka dermokosmetyczna. Ten fragment portfolio Beiersdorf to produkty, które gwarantują kompleksową pielęgnację wszystkich rodzajów skóry. La Prairie to międzynarodowa marka kosmetyków do ekskluzywnej, luksusowej i nowoczesnej pielęgnacji przeciwstarzeniowej skóry.

Rozszerzanie marki NIVEA i i produktów oferowanych przez koncern Beiersdorf wiąże się z pielęgnacją skóry. Bambino doskonale w ten model się wpisuje. Być może dla tego lokalna marka, pomimo istnienia silnej marki NIVEA Baby, cały czas oferowana jest w porfolio NIVEA. Jest to marka tańsza, a wiec kierowana do innej grupy docelowej. Rozszerzanie portfolio może odbywać się nie tylko na nowe produkty ale i na nowe grupy klientów. Segmentacja klientów pozwoliła na zachowanie marki lokalnej w porfolio ofertowym marki globalnej. To dość rzadki przypadek na rynkach małych i lokalnych, na których z powiedzeniem działają marki międzynarodowe. Obecnie trudno sobie wyobrazić rozszerzanie marki Bambino na inne rynki. Było by to możliwe, gdyby koncern chciał posiadać w swoim portfolio markę ekonomiczną. Takie rozszerzanie marki realizują obecnie koncerny motoryzacyjne. Na rynki wschodzące i szybko rosnące, na przykład Rosja, Indie, Chiny, Brazylia czy Meksyk opracowują produkty ekonomiczne. Nie planują sprzedawać ich pod swoimi markami, bo to mogło by mieć negatywny wpływ na wizerunek. Rozszerzanie marki na inne kategorie cenowe i inne segmenty klientów często rodzi konsekwencje utraty pozycji na rynku podstawowym.