Prezes UOKiK wyraziła zgodę na przejęcie przez Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów kontroli nad Przedsiębiorstwem Wyrobów Cukierniczych Odra w Brzegu. W ten sposób nastąpi kolejna konsolidacja marek na konkurencyjnym rynku słodyczy.

Konsolidacja marek, czy powstanie nowa marka?

Obie firmy uczestniczące w koncentracji marek zajmują się produkcją i sprzedażą słodyczy. W wyniku koncentracji ZPC Otmuchów zakupi od PWC Odra oraz prywatnych udziałowców akcje dające co najmniej 51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy przejmowanej spółki. Konsolidacja marek według UOKIK nie doprowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji.

Konsolidacja marek, historia marki Odra

Przedsiębiorstwo Wyrobów Cukierniczych „Odra” ma ponad 60 lat tradycji. Historia firmy sięga roku 1946. Wtedy to uruchomiono produkcję cukierków:  karmelków i drażetek. Kolejne modernizacje pozwoliły na rozpoczęcie produkcji pomadek mlecznych, znanych dziś m.in. jako krówki „Matylda”. Jako kolejne rozszerzenie asortymentu, uruchomiono produkcję chałwy sezamowej. Produkt ten cieszy się do dzisiaj wielkim uznaniem i jest jednym z symboli marki Odra.
W roku 1970 przedsiębiorstwo jako jedyne w kraju uruchomiło produkcję gumy do żucia w kostkach. Od 1972 roku na linii japońskiej firmy Lotte produkowana jest guma do żucia w formie listków. Lotte jest obecnie właścicielem firmy i marki Wedel. W roku 1993 rozpoczęto proces prywatyzacyjny przedsiębiorstwa. W tym roku załoga „Odry” zawiązała spółkę. W czerwcu 1998 roku PWC „Odra” Sp. z o.o. została przekształcona w spółkę akcyjną, co pozwala na obecną konsolidację marek.

Konsolidacja marek a portfolio ofertowe

Dzięki konsolidacji marki Odry, oferta Otmuchowa powiększy się o ponad 100 asortymentów. Kolejnym krokiem w konsolidacji marek będzie prawdopodobnie porządkowanie porfolio ofert i marek. Wiele z nich jest zbyt słabych aby utrzymać się na rynku. Konsolidacja marek często prowadzi do zawężania portfolio ofert i jego restrukturyzacji.