W wyniku akwizycji i przejęć znikają z rynku spółki. Za nimi często znikają także przejęte w ten sposób marki. Niedawno Deutsche Telecom zaprzestał używać markę ERA. Zastąpił ją marką T Mobile. Transakcje na markach.

Transakcje na markach

Co będzie z marką ERA? Czy nowy właściciel ją do czegoś wykorzysta? Czy wartą według szacunków Rzeczpospolitej prawie miliard złotych markę po prostu za kilka lat zapomnimy, tak jak to było z marką Idea zamienioną przez Orange?O ile Era była marką zdrową i silną, o tyle nie można tego powiedzieć o marce Deawoo. Ta koreańska marka ta przed laty podbiła serca polskich kierowców. General Motors, obecny właściciel marki, postanowił jednak zlikwidować markę Daewoo. Znak Daewoo umieszczany był jeszcze na samochodach sprzedawanych w Korei. Od kwietnia miało zastąpić go logo Chevrolet. Właścicielem tej marki jest właśnie amerykańki General Motors, nazywany w skrócie GM. Amerykanie w ten sposób chcą umocnić swoją pozycję na koreańskim rynku motoryzacyjnym. Jak widać lokalna marka koreańska temu niewystarczająco służyła.

Transakcje na markach

Transakcje na markach

Upadłą markę i firmę Daewoo w roku 2002 przejął GM. Koncern kupił w Korei zakłady koncernu Daewoo Motors. Na tej bazie stworzył spółkę GM Daewoo Auto & Technology nazywaną w skrócie GM Daewoo lub GM DAT. Kolejnym krokiem w likwidacji marki Daewoo ma być zmiana nazwy tej spółki na GM Korea. Czy można wykorzystać jeszcze upadłą markę? Na pewno tak, ale ile jest ona warta? Transakcje na markach – jakie maja konsekwencje?

Opisywaliśmy już przykład marki Pan Am. Kiedyś uznawanej za jedną z najbardziej wartościowych marek na świecie. Marka odżyła po wielu latach na gadżetach reklamowych. Pan Am była wskrzeszana kilka razy. jako tania linia latająca między USA a Karaibami. Bez sukcesu. Guilford Transportations Industries nabyło całą własność intelektualną związaną z nazwą i znakiem towarowym. Firma po kilku latach zarzuciła działalność w lotnictwie. Pod szyldem Pan Am lata dominikański przewoźnik Pan Am Dominicana. Pan Am Systems prócz usług transportowych, głównie przewozów kolejowych, produkuje obecnie gadżety ze znanym logo. Oldskulowe torby podróżne można znaleźć na ich serwisie www.panambrands.com.
Nie ma litości dla słabych lub lokalnych firm przejmowanych przez światowych gigantów. To nie biznes kręci się dzięki marce, ale marka jest wynikiem efektywnego modelu biznesowego. Inaczej marki znikają lub transakcje na markach zmieniają ich pozycję.