Gastel Żurawie SA to spółka powstała w wyniku połączenia EFH Żurawie Wieżowe SA i Gastel SA. Obecnie spółka planuje zmianę nazwy na Herkules. Nowa nazwa firmy ma być wprowadzona na początku roku 2012.

Wizerunek a nowa nazwa

Zarząd uzasadnia, że zmiana nazwy wpłynie korzystnie na ogólny odbiór i wizerunek firmy. Jest to chyba firmie potrzebne, bo wartość księgowa firmy wynosi 175 mln a kapitalizacja tylko około 80 mln. Ponadto akcje firmy od 2007 systematycznie tracą na wartości.

Firma używała nazwy Herkules jako nazwy handlowej dla usług dźwigowych i transportu ciężkiego. Oferta Herkules obejmuje wynajem żurawi szosowo-terenowych, gąsienicowych oraz wieżowych marek: Terex Demag, , Liebherr Grove, Krupp, Jaso, Wolff i Terex Comedil. Firma deklaruje, że od pięciu używa tej nazwy w działalności sprzętowej. Polega to na oznakowaniu wszystkich urządzeń napisem Herkules.

Wizerunek a ograniczenia nazwy

Według zarządu (za wnp.pl), wizerunek Herkulesa bardzo pasuje do firmy, bo powszechnie ta mitologiczna postać kojarzy się z siłą, bohaterstwem i męstwem. Tu pojawia się jednak wątpliwość. To grecki Herakles znany był z wielkiej siły, męstwa, zapaśnictwa i umiejętności wojennych. Herkules był natomiast czczony w Rzymie jako opiekun własności i opiekun podróżujących. Dlatego rolnicy i kupcy składali mu dziesięcinę. Dopiero w dlaszej kolejności cechy Herkulesa prezentują jego wizerunek jako boga zwycięstwa. Nazwa Herkules może też stanowić dla firmy inny problem. Nazwa domeny także kształtuje wizerunek firmy. A domeny herkules.com, herkules.eu, herkules.com.pl są już zajęte. Domena herkules.pl prowadzi natomiast do serwisu … dla dorosłych. Kolejna sprawa, która może stać na przeszkodzie stosowania nazwy Herkules, to możliwość uzyskania ochrony na to słowo jako znak towarowy. Na tak popularne słowa bardzo trudno jest uzyskać ochronę jako słowny znak towarowy.

Zmiana nazwy nic nie wnosi do oferty ani do strategii działania firmy. Faktycznie prowadzi do uproszczeniem nazwy. Ale jest też próbą wykorzystaniem znanego słowa do popularyzacji firmy, a to może rodzić wiele ograniczeń prawnych. Może też na tym ucierpieć wizerunek firmy.