Listy i rankingi są bardzo popularne. Działy PR próbują wykorzystywać je do lansowania swoich marek. Polskie marki nieczęsto goszczą w światowych rankingach, więc na pocieszenie pozostają zestawienia z naszej części Europy.

Polskie marki na topie.

Polskie marki w rankingu.

Ostatnio prasę obiegł news, że Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol z Grajewa bardzo awansowała na liście 500 największych firm Europy Środkowo – Wschodniej. W tegorocznym zestawieniu Mlekpol przesunął się z pozycji 332 na pozycję 311. To najwyżej notowana marka z przemysłu mleczarskiego. Polskie marki melczarskie nie osiągnęły nic więcej.

Cieszy fakt, że pierwsze miejsce dzierży polski PKN Orlen. W po raz piąty opublikowanym przez „Rzeczpospolitą” raporcie, polski koncern ponownie jest na szczycie listy. Orlen to także najwyżej wyceniana polska marka. Być może teraz, oponenci zmiany nazwy i likwidacji marki CPN uznają, że zmiana marki wyszła firmie na dobre. PKN Orlen zwiększył dystans wobec drugiego w rankingu MOL o blisko 1,3 mld euro.

Spółka Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci sklepów Biedronka, uzyskała ze sprzedaży netto w roku 2010 ponad 19 mld zł. Pod względem wartości, firma ta zajęła 10 miejsce na liście 500 największych firm Europy Środkowo-Wschodniej i jest największą firmą handlową. JMD działa konsekwentnie pod jedną ale bardzo silną marką. Biedronka to kolejna polska marka na topie. Choć firma ma korzenie portugalskie, Biedronka jest lokalną marką istniejącą tylko w naszym kraju.

Inna marka która chwali się poprawą swojej pozycji to Grupa Energa. Firma zajęła 51 miejsce w tegorocznym rankingu. Najlepsze w historii wyniki finansowe firmy za ubiegły rok umożliwiły spółce awans na liście aż o 6 pozycji.

W tym roku w gronie dziesięciu największych instytucji znalazły się cztery banki z Polski, w tym PKO Bank Polski, który po raz kolejny potwierdził swoją pozycję największego banku w Europie Środkowej. Polskie marki banków wypadły bardzo dobrze w rankingu.

W pierwszej dziesiątce znajduje się jeszcze jedna marka banku z Polski. BRE awansował w rankingu, obecnie zajmuje miejsce 7, poprzednio była to pozycja 8.

Liderem wśród firm ubezpieczeniowych pozostaje PZU, choć nie powiększył swoje wartości.

Inne polskie marki także zwiększają dystans. Na piąte miejsce awansował KGHM. Jego wycena rynkowa zwiększyła się o ponad 80 proc. w stosunku do końca 2009 roku. Na taki wynik wpływ miała doskonała koniunktura na rynku miedzi.

Polskie marki wódek

Marki wódek w rankingach

Polskie hity eksportowe