Firmy funkconujące w świecie mediów nie chcą być jedynie dostarczycielami miejsca na reklamę, dlatego coraz częściej rozszerzają swoje biznesy o nowe oferty, niekoniecznie związane z ich podstawową działalnością.

UOKiK wydał zgodę na przejęcie sieci kin Helios przez Agorę. Koncern medialny ma kupić 84 proc. udziałów za około 25 mln euro. Helios to trzeci, po Cinema City i Multikinie, gracz na rynku kinowym w Polsce.

Nie dziwi to, że firma medialna ma w swoim portfelu kino – tak jest w przypadku Multikina należącego do ITI. Jednak tu sytuacja jest trochę inna. ITI to grupa oferująca, mówiąc najbardziej ogólnie, rozrywkę. Ma w swoim portfolio prawie wszystko – od stacji telewizyjnych, przez portal internetowy, aż po klub piłkarski i właśnie sieć kin.

Jednak przypadek Agory jest odmienny. To firma, która dotychczas nie wykraczała poza obszar mediów. Wprawdzie prócz gazet ma portal, radio, firmę zajmującą się outdoorem, ale tak naprawdę jej głównym źródłem utrzymania pozostaje sprzedawanie powierzchni lub czasu reklamowego.

Decyzja dotycząca zakupu wynika pewnie z faktu, że spółka chce być mniej zależna od mediów, zwłaszcza drukowanych. Cała prasa w Polsce została bardzo mocno doświadczona przez kryzys, zniknęło wiele tytułów, a i sama Agora musiała się ratować wprowadzając drastyczne cięcia i zwalniając ludzi. Można się spodziewać, że spółka będzie się przekształcać z typowej firmy medialnej właśnie w kierunku koncernu zapewniającego rozrywkę. I pewnie będzie szukać różnych synergii – np. wspólnego ofertowania biletu do kina i gazety.

Tomasz Sikorski