Szybki wzrost dyskontów w najszybciej rozwijającym się od kilku lat kraju Unii Europejskiej, czyli w Polsce, wskazuje że na możliwy sukces marki Biedronka. Sieć ma ponad 1800 punktów sprzedaży, oraz zaplanowane inwestycje mające tę liczbę podwoić. Wartość marki Biedronka szacowana jest na 1,7 mld złotych.

Marki dyskontów a wartość majątku

Karl Albrecht jest obecnie według Manager Magazine najbogatszym Niemcem. Jego majątek to 17,2 miliardów euro. Tuż za Karlem na liście znajdują się synowie niedawno zmarłego Theo. Ich majątek to około 16 miliardów euro. Jak można się domyślać, marka Aldi jest jedną z najwyżej wycenianych marek niemieckich. Dyskonty to świetny interes, nawet w tak bogatym kraju, jak Niemcy. Na Trzecim miejscu rankingu uplasował się właściciel konkurencyjnej do marki Aldi marki Lidl – Dieter Schwarz. Jego majątek zamyka się kwotą 11,5 miliarda euro.

Niemieckie marki dyskontów

Marka Aldi to niemiecka sieć dyskontów o profilu spożywczo-przemysłowych. Historia firmy i marki zaczęła się tuż po zakończeniu II wojny światowej. Zniszczone Niemcy widać potrzebowały sieci sklepów dostarczającej masowo tanie produkty. Marka Aldi w takim otoczeniu bardzo szybko urosła. Od 1946 roku bracia Karl i Theo Albrecht kontynuowali działalność sklepu spożywczego odziedziczonego po rodzicach. Nazwa sklepu jest kontaminacją z nazwiska Albrecht i określenia Discount. Obecnie marka Aldi prowadzi działalność także poza granicami Niemiec. W Polsce Aldi działa od 2006 roku. Firma zaczęła od razu od otworzenia ośmiu sklepów, co miało miejsce 25 lutego 2008. Obecnie marka Aldi w całej Polsce składa się z 60 sklepów. Marka nie jest zbyt popularna w naszym kraju, ale trwający kilka lat test, może zaowocować większą inwestycją.

Lidl to niemiecka sieć sklepów średniej wielkości w Europie, z siedzibą w Neckarsulm, Niemcy. Firma została założona w roku 1930 wieku. Josef Schwarz stał się udziałowcem  rodzinnej firmy Südfrüchte Großhandlung Lidl & Co. w Heilbronn. Jego wkładem była hurtownia owoców południowych, co pozwoliło zmienić jej nazwę na Lidl & Schwarz Lebensmittel-Sortiments-Großhandel. Wtedy to poszerzono asortyment o gamę artykułów spożywczych. Była to typowa hurtowania. Dopiero w roku 1968 otwarto w Backnang pierwszy sklep wielkopowierzchniowy pod nazwą Handelshof. Już rok później, czyli w roku 1969 powstał w Ludwigshafen pierwszy discount. Przeprowadzono rebranding i otworzono pierwszy sklep pod marką Lidl. Nazwa sieci nie jest skrótem, ale pochodzi od nazwiska Ludwiga Lidla, który był emerytowanym nauczycielem. Dieter Schwarz, syn Josefa zdecydował się na zmianę nazwy, która była dość niezręczna. Za 1000 marek odkupił prawa do używania nazwiska Lidl od emerytowanego nauczyciela – Ludwiga Lidla. Młodemu przedsiębiorcy zależało na odejściu od niekorzystnych skojarzeń ze słowami “schwarz”(czarny) i “Markt”(rynek). Występujące już w nazwie nazwisko Lidl wyglądało bez porównania lepiej.
Z czasem powstał w ramach przedsiębiorstwa pierwszy samoobsługowy dom towarowy, używający wcześniej nazwy Handelshof. Nazwa ta znika wkrótce – kolejne placówki działają już pod nazwą Kaufland. Ta sieć do dnia dzisiejszego znajduje się w tych samych rękach co Lidl.

Polskie marki wśród dyskontów

Biedronka jest ogólnopolska sieć sklepów dyskontowych. Marka i firma należy do portugalskiego konsorcjum Jerónimo Martins. Według szacunków Rzeczpospolitej, wartości marki to obecnie 1,7 miliarda złotych. Wartość marki powinna rosnąć, tak jak rośnie wielkość sieci. Innym elementem budowania wartości marki Biedronka jest jej repozycjonowanie wizerunkowe i rynkowe. W odróżnieniu od wzorcowego modelu dyskontu sprzedającego tylko tanie produkty, marka biedronka jest coraz częściej kojarzona z dobra jakością produktów za rozsądną cenę. Inwestycje oraz konsekwentnie realizowana strategia może doprowadzić, że w niedługim czasie marka Biedronka może wskoczyć nawet na podium rankingu Rzeczpospolitej, a nawet aspirować do miana najdroższej marki polskiej.