Slogan jest to zwięzłe zdanie, znajdujące się pod lub obok znaku towarowego, które niesie przesłanie marki i jest zorientowane na silnie oddziaływanie na grupę docelową. Jak zaprojektować unikalny slogan?

Slogan firmowy i slogan reklamowy

Slogan określany jest także jako: end lines, endlines or straplines (w Wielkiej Brytanii), tags, tag lines or taglines (w Stanach Zjednoczonych), claims (w Niemczech), baselines (w Belgii), signatures (we Francji) i pay-offs or payoffs (we Włoszech i Holandii).

Mamy do czynienia z dwoma formami sloganów: slogan firmowy i slogan reklamowy. Pierwszy wspiera markę korporacyjną i jest odwzorowaniem wizji firmy. Slogan reklamowy powiązany jest z markami ofert i produktów i komunikacją marketingową.

Kiedy marce potrzebny jest slogan?

Slogan jest najłatwiejszą i najbardziej efektywną formułą komunikowania nowego lub zrewitalizowanego komunikatu marki. Slogan może rozszerzać znaczenie, dodawać energii i witalności marce. Niezależnie czy konkretne czy abstrakcyjne, poważne czy śmieszne, slogany powszechnie używa się do:

  • Wyrażenia idei i znaczenia misji i wizji marki
  • Przekazania najistotniejszych wartości i charakter marki
  • Wyeksponowania głównego wyróżnika i atrybutu przewagi konkurencyjnej
  • Ukierunkowaniu komunikatów do docelowego rynku i grupy

Co marce daje dobry slogan?

Slogan precyzuje ideę marki, pozycję konkurencyjną, obietnicę, korzyści i benefity marki. Zamyka cały komunikat marki w spójną historię. To wyekstrahowana istota prezentacji marki – zorientowana strategicznie, wyrażona artystycznie, zrealizowana perswazyjnie.

Jako kolejny z nośników marki, slogan powinien komunikować to co najistotniejsze w marce: czym jest i co czyni ją wyjątkową. Należy w sloganie ukazać unikalność marki, zilustrować jej atrakcyjność i niepowtarzalność. Slogan nie tylko wspiera w odróżnieniu na rynku, slogan przede wszystkim służy wyróżnieniu. Slogan powinniśmy traktować jako motto, zawołanie, które elektryzuje nasze otoczenie. Nasz slogan nie powinien nikogo pozostawiać obojętnym. Dlatego slogany co jakiś czas należy rewitalizować. Odświeżenie pozwala być marce na czasie, nie wypaść z trendu i zwyczajnie się nam nie znudzić.

Slogan można używać aby:

  • Odwzorować zmianę pozycjonowania marki
  • Poprowadzić nową kampanię komunikacyjną
  • Wprowadzić nową lub rozszerzyć istniejącą ofertę
  • Zakomunikować nowe kierunki rozwoju 
  • Lansować nowe elementy naszej przewagi konkurencyjnej
  • Dotrzeć do nowych klientów

10 cech, jakie powinien mieć ciekawy slogan:

Slogan zwięzły            –          Trafiający w sedno

Slogan wesoły             –          Radosny i powodujący uśmiech

Slogan prostoty          –          Szybko zrozumiały

Slogan pozytywny      –          Aktywny i motywujący

Slogan oryginalny       –          Nienaśladujący i niedający się kopiować

Slogan towarzyski      –          Lubiany i popularny

Slogan wiarygodny     –          Naturalny, prawdziwy i szczery

Slogan perswazyjny   –          Pokazujący wielką ideę

Slogan prowokacyjny –          Zmuszający do zastanowienia

Slogan unikalny          –          Wywierający trwałe wrażenie, zostawiający ślad

Slogan ma pomagać nabywcom w zrozumieniu, czym jest marka oraz na czym polega jej wyjątkowość, dlatego często przedstawiają skojarzenia między nazwą marki, a docelowym elementem wizerunku.

Slogan musi wyróżniać firmę od jej konkurencji, prezentować filozofię firmy, prezentować przewagę firmy nad konkurentami w sposób prosty, łatwy do zapamiętania i wyróżniający. Slogany mogą przybierać formę: rymowanki, wiersza, porównania, dowcipu, przenośni, lub metafory. A wszystko po to aby w skuteczny sposób promować firmę i jej ofertę. Ale najpierw należy zapamiętać slogan.

 

Jan Astner

Artykuł z archiwum ANAGRAM Naming