W przyszłym roku cyfrowy sygnał telewizji naziemnej ma docierać do ponad 90%. gospodarstw domowych w naszym kraju. Analitycy prezentują przyszłość pod kątem cyfryzacji i internetu. Ten trend ma dominować już w roku 2012. Rozwój następuje zarówno w działalności wydawców i nadawców. Powstaj i zmieniaja się istniejące na nim marki. Rynek platform cyfrowych jest już polem ostrej walki konkurencyjnej. Przejawem tego są między innymi dynamiczne zmiany własnościowe.

Zarząd TVN podpisał umowę z CANAL+ dotyczącą połączenia platform telewizji satelitarnej „n” i CYFRA+. W wyniku tej fuzji w Polsce powstanie silny operator płatnej telewizji. Co ciekawe, ma być to oferta kierowana do rynku z segmentu premium. Do nowej spółki TVN wniesie swoją spółkę zależną ITI Neovision w zamian za 32% udziałów. Natomiast CANAL+ wniesie platformę CYFRA+ obejmując 51%udziałów w nowej spółce.

Poza fuzją deklarowane są dodatkowe korzyści dla abonentów nowej marki - będą oni mieli do dyspozycji połączoną ofertę programową obu platform. Będzie to więc najbogatsza oferta programowa w Polsce. Wyróżnikiem oferty mają być kanały dostarczane na wyłączność tylko abonentom nowej marki. Do 2015 roku nowa telewizja planuje urosnąć do liczby 3 mln klientów.

Marki

Marki

Zmiana czy zachowanie marki?

Rodzi się jednak pytanie, pod jaką marką będzie oferowana nowa oferta? O internecie krążą propozycje kontaminacji (zlepienia) obu nazw. Nie ma w tym żadnego uzasadnienia biznesowego. CANAL+ to przecież francuska spółka medialna. Firma jest właścicielem płatnego kanału telewizyjny o tej samej nazwie. CANAL+ jest kanałem telewizyjnym typu Premium i działa międzynarodowo. Wydaje się więc, że dla Francuzów „n” jest kolejnym element ich układanki, tworzącej międzynarodową markę. „n” z założenia było przedsięwzięciem lokalnym. To chyba przekreśla przyszłość istnienia marki „n” w jakiejkolwiek postaci.

Połączenie platform marki „n” i marki Cyfra+ jest konsolidacją rynku i tworzy nowego wiodącego operatora płatnej telewizji. Co na to konkurencja? Zygmunt Solorz-Żak skoncentrował w swoim posiadaniu marki Cyfrowy Polsat, telewizję Polsat oraz markę Plus. Zintegrowanie tych trzech marek w jedną ofertę może być kluczowe dla układu na rynku telewizji cyfrowej i interentu. Polsat jako marka najprawdopodobniej pozostanie, ale rodzi się pytanie, jaka będzie przyszłość marki Plus w kontekście strategii rynku telewizji cyfrowej? Przyszły wizerunek Plusa i istnienie tej marki, będą więc zależne od planów Zygmunta Solorza wobec rynku cyfrowego i internetowego.