Rynek zakupów internetowych, dokonywanych przez rodziców dzieci, szacowany jest prawie na 10 mld zł. Jak mówią badania, to potencjalnie około 5 mln klientów, z których wielu rodziców już kupowało w Internecie, wielu kupuje systematycznie, ale wielu jest wręcz uzależnionych.

Serwisy parentingowe (ciekawa nazwa dla oferty kierowanej do e-rodziców) za klienta upatrzyły sobie zabieganego, zapracowanego rodzica. Takie osoby szukają porady, nie tylko co kupić, ale jak wychowywać dzieci, jak się z nimi bawić, jak spędzać czas. Tak jak wzrosła świadomość inwestowania pieniędzy, tak rośnie świadomość inwestowania w dzieci. Rodzice widzą, że od czego zależy ich kariera i próbują do podobnego modelu przygotować swoje pociechy. Z jednej strony to budowanie wizerunku dziecka (markowe ubranka, wózek markowy tak jak markowy samochód, zabawki jak gadżety).

marka dla dzieci

marka dla dzieci

Internet jest świetnym miejsce do poszukiwań. Wielu z młodych rodziców wychowywało się korzystając z Internetu. Praktyczni i nowocześni rodzice robią coraz więcej zakupów w sklepach internetowych. Cenią sobie  większy wybór oraz lepsze ceny. Dodatkowo zabiegani w ciągu dnia, mają możliwość robienia zakupów o dowolnej porze.

Sklepy internetowe mają po kilkaset tysięcy stałych użytkowników. Pół miliona wystarcza aby być w pierwszej 10 największych serwisów parentingowych. Podstawą marketingu e-sklepów parentingowych są porady. Zaczyna się już od tematu planowania ciąży. Kolejną grupą tematów jest wychowywanie dzieci, ich zdrowie i rozwój. Zainteresowanych tymi tematami jest coraz więcej. Od roku 2007, liczba znaczących serwisów wzrosła pięciokrotnie, obecnie do ponad 100. W tym czasie liczba aktywnych użytkowników wzrosła z 0,66mln. do 5 mln osób. Bezpośrednio za tym rośnie liczba e-sklepów oferujących produkty dla dzieci. Jest ich blisko 700. Liczba ta się podwoiła przez dwa ostatnie lata. Średnie zakupy miesięczne to prawie 170zł. Według raportów, tyle średnio zostawia e-rodzic w serwisach tworzonych specjalnie z myślą o rodzicach i e-sklepach z towarami dla dzieci. Przeciętnie połowa rodziców robi zakupy raz w miesiącu.

Podstawą zakupów są porady i fora dyskusyjne. Rodzice są więc bardzo świadomi a co za tym idzie wymagający. Rekomendacja jest podstawą wyboru. Powstają społeczności o olbrzymiej sile. Buduje to zupełnie nowy wymiar relacji z producentami i dostawcami. Przekonały się o tym największe światowe marki zbojkotowane przez społeczności niezadowolonych konsumentów. I nie chodzi tu tylko o jakość produktów ale także postawy i postępowanie korporacji w sprawach dotykających większych grup ludzi. Jedna ze znanych marek wycofała się z tworzenia reklamy na murze toru na Służewcu. Inna marka została zmuszona do wycofania pozwu przeciwko organizatorce koncertów charytatywnych. Jeszcze inna została napiętnowana za naruszanie praw autorskich do zdjęć mało znanej fotograficzki.

Rynek internetowy rośnie w skalę, ale także w siłę oddziaływania. Jak się okazuje, przepisy z nakazami, normami i standardami są często mniej skuteczne od łatwo i szybko się organizujących grup konsumentów.